Hade inget att blogga om så för att få till ett inlägg även idag så stack jag till Norrviken, hem till KBCK's eget cykelproffs Bjorre för att köpa hans gamla och avdankade hjul.
Nu är det ju inte vikten utan aerodynamiken (och ännu viktigare utseendet) som är grejen med att skaffa nya hjul.
Dom här FFWD hjulen verkar ju ändå vara rätt fiffiga. Handbyggda med 20/24 ekrar och mässingsnipplar, alltså byggda för att verkligen användas. Naven är av typen DT240, världens mest lättservade nav och klibborna sitter fast under lacken vilket gör att dom aldrig ser skabbiga ut efter en avtorkning.
Och duger dom till Gustav Larsson (och Bjorre) så lär dom ju duga åt mig.
Frågan är ju bara vilket däck jag ska ha som reservdäck? Lutar nog åt ett Vittoria Pavé Evo CG 24mm. Det är ju ett däck alla verkar tycka är bra och funkis.
Eller finns det någon som har ett annat vettigt tips på 24mm's däck? Sitter ju Michelin på och dom är säkert bra dom med såklart.
Finns inte så mycket alu kvar på racern nu förresten. Typ ramen och styrstammen, men eftersom det alltid retar någon att köra på en aluracer fortsätter jag nog med det ett tag till.
Ikväll blir det lite hårdkörning i källaren med ett nytt framhjul i framhjulsstället.
Holländskt handbyggt kokosfiber
Hjulen som egentligen är alldeles för fina för mig kommer att sitta som en smäck på min aluracer. Dom väger på pappret 30gr mindre än mina gamla hjul men då mina gamla hjul 56gr mer än utlovat kan man ju hoppas på en minskning på 80gr, förutom däcken så som borde väga mindre än de gamla kanttrådsdäcken plus slangarna.Nu är det ju inte vikten utan aerodynamiken (och ännu viktigare utseendet) som är grejen med att skaffa nya hjul.
Dom här FFWD hjulen verkar ju ändå vara rätt fiffiga. Handbyggda med 20/24 ekrar och mässingsnipplar, alltså byggda för att verkligen användas. Naven är av typen DT240, världens mest lättservade nav och klibborna sitter fast under lacken vilket gör att dom aldrig ser skabbiga ut efter en avtorkning.
Och duger dom till Gustav Larsson (och Bjorre) så lär dom ju duga åt mig.
Frågan är ju bara vilket däck jag ska ha som reservdäck? Lutar nog åt ett Vittoria Pavé Evo CG 24mm. Det är ju ett däck alla verkar tycka är bra och funkis.
Eller finns det någon som har ett annat vettigt tips på 24mm's däck? Sitter ju Michelin på och dom är säkert bra dom med såklart.
Finns inte så mycket alu kvar på racern nu förresten. Typ ramen och styrstammen, men eftersom det alltid retar någon att köra på en aluracer fortsätter jag nog med det ett tag till.
Ikväll blir det lite hårdkörning i källaren med ett nytt framhjul i framhjulsstället.
Kommentarer
Det är ju rätt fiffigt att ha ett lätt däck som reservdäck.
/J