Fortsätt till huvudinnehåll

Cykeltrender 2012




Sitter på en kyrkotrappa i hörnet East 55 St och Lexington Av och sippar på en tall, double skinny latte från Starbucks och tänkte dela med mig av de cykeltrender vi kommer se i vår hemma i Sverige.
Sverige ligger nog rätt långt framme när det kommer till trender. Även fast vi är ett litet land ligger vi långt framme i IT, musik med mera men jag börjar tro att vi är alldeles för långt efter USA, där det faktiskt händer först.


Den starkaste trenden här är att cykla elcykel, man ser dessa överallt och är man kines och cyklar finns det uppenbarligen inga alternativ.


Den näst starkaste trenden är att köra med cykelkorg. I Sverige kör man bara med cykelkorg om man är en dam på 50 vårar eller hipster, men här har typ alla cykelkorgar. Förutom de eldrivna kineserna då.


Den sista trenden är att cykeln man hojar på ska se ut som skit, gärna helt täckt i eltejp.


Singelspeeds är vanligare än fixies kan man väl oxå nämna.
Så Lattegubben tror att vi kommer se en drös kineser på elcyklar, korgar på var och varannan cykel och alla cyklar kommer se ut som skräp. Det mina vänner är vad 2012 har i sitt cykelsköte för Stockholm ty fixiens storhetstid har passerat.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Kommentarer

STIZZE sa…
Vad skönt att vi slipper fixies, för det ser ju förjävligt ut..
Nja.. Man kan ju göra dom snygga men det är inte längre rätt. En till trend är tydligen att röka braj för det luktar Rock 'n Roll tobak överallt.

Min fixi ska lämnas in till någon som kan blästra den och sen måla den mattsvart. Alla tips tas emot med värme!
heptone sa…
min stadscykel ser ut som skräp
Jonas sa…
Johan, du missar något.

I Kina är det ännu mera kineser - och ännu mera elcyklar. Det är i Kina det händer först numera, thats a fact!
Markus F sa…
Johan, även om du är känd för att köpa nya hojar nästan lika ofta som du byter kalsingar så borde du veta att trender inte har ett dugg med cykling att göra. Man skaffar sig den hoj man behöver med avseende på hur man tänker använda den och vad man har råd med.
Johan (Black Planet) sa…
Med andra ord så är Rapha helt fel numera?
Vad hade de i sina cykelkorgar?
Markus, så borde det ju vara men något säger mig att så är inte fallet i alla situationer. Dock så har jag hittat de hojar som passar mig bäst nu.
I korgarna hade dom allt från pizzor till hundar..
Göran sa…
Empirisk forskning ger vid handen att andelen elassisterade cyklar i morgonrusningen i trakterna av Östermalm/Norrmalm är omkring 7-8%.

Andelen Bullits med elmotor är runt 70-80%, hur är det med elmessengers i N.Y?
Tille sa…
Jag utgår från att jag är halvrätt som vanligt. Min fixie ser ut som skit, men jag har varit för lat för att montera min korg som ligger i källaren.
Anonym sa…
"En till trend är tydligen att röka braj för det luktar Rock 'n Roll tobak överallt"

Men vilken cykel passar bäst ihop med brajjet?

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!