Nu när jag ska bli superrandönör 2012 är det ju lika bra att förbereda skogshojen för samma äventyr. Alla riktiga randonörer, dvs dom som hojar med genomskinliga assosbyxor (som gärna luktar piss) och är 70 år gamla anser att stål är materialet man ska randonöra på (har jag hört) och eftersom dessa hojar har lite retrostuk kändes dagens mek helrätt.
Lösningen på alla problem kallas 1x5 och är det nya heta inom LCF. Vem behöver tiodelat bak när lösningen kallas 34T x 28T/24T/20T/16T/11T, dvs allt från branta, steniga backar till transportsträckor på grus. Asfalt cyklar man inte med skogsrandonörhojar. Och eftersom jag använder mig av Hopes trialnav är hjulet symmetriskt och smattrar irriterande mycket när man frihjular.
Måste däremot skaffa en väldigt lång stoppskruv för som det är nu är det inga problem att lägga kedjan innanför kassetten...
Nu var det ju bara det där med den lilla detaljen med de pissluktande assosbyxorna. Får väl jobba på det.
Lösningen på alla problem kallas 1x5 och är det nya heta inom LCF. Vem behöver tiodelat bak när lösningen kallas 34T x 28T/24T/20T/16T/11T, dvs allt från branta, steniga backar till transportsträckor på grus. Asfalt cyklar man inte med skogsrandonörhojar. Och eftersom jag använder mig av Hopes trialnav är hjulet symmetriskt och smattrar irriterande mycket när man frihjular.
Måste däremot skaffa en väldigt lång stoppskruv för som det är nu är det inga problem att lägga kedjan innanför kassetten...
Nu var det ju bara det där med den lilla detaljen med de pissluktande assosbyxorna. Får väl jobba på det.
Kommentarer
Jag vill testa att köra med lite växlar och utvärdera det INNAN jag får för mig att köpa en Epic 29er...
Hittade en lång skruv med så nu funkar ändlägena..
Då kan man köra med en kortarmad bakväxel med kraftig fjäder samt en kort, tight, kedja. Tyst och fint som en singlespeed men man fixar lite värre backar och slipper toktrampa för att hänga med på lättare partier.
Med 3 drev behöver man inte heller någon styrare fram.
//j
Jag lyckades i alla fall. Körde med en landsvägsbakväxel från Shimano och gamla XT-thumbshifters. Skulle tro att det var den mest problemfria drivlina jag någonsin haft.
Ramen gick dock av efter ett tag så navet används nu i en 2x6 setup med en sram XO bakväxel. Den XO växeln gick däremot inte att ställa in ändlägena tillräckligt långt på så det krävdes lite moddande för att få till.