Fortsätt till huvudinnehåll

Min nya skogsrandonörmaskin

Nu när jag ska bli superrandönör 2012 är det ju lika bra att förbereda skogshojen för samma äventyr. Alla riktiga randonörer, dvs dom som hojar med genomskinliga assosbyxor (som gärna luktar piss) och är 70 år gamla anser att stål är materialet man ska randonöra på (har jag hört) och eftersom dessa hojar har lite retrostuk kändes dagens mek helrätt.


Lösningen på alla problem kallas 1x5 och är det nya heta inom LCF. Vem behöver tiodelat bak när lösningen kallas 34T x 28T/24T/20T/16T/11T, dvs allt från branta, steniga backar till transportsträckor på grus. Asfalt cyklar man inte med skogsrandonörhojar. Och eftersom jag använder mig av Hopes trialnav är hjulet symmetriskt och smattrar irriterande mycket när man frihjular.

Måste däremot skaffa en väldigt lång stoppskruv för som det är nu är det inga problem att lägga kedjan innanför kassetten...

Nu var det ju bara det där med den lilla detaljen med de pissluktande assosbyxorna. Får väl jobba på det.

Kommentarer

Tille sa…
Jag har nog ett par färdig inslitna. Dina för 2400 eller en öl
Patrik sa…
Vad är det för kassett du tagit dreven från?
En BBB 11-28 8-delad som jag skruvade isär...
Anonym sa…
Du sätter griller i huvudet på mig Johan! Betyder det här att jag måste börja meka igen?
Hojar du fortfarande Jocke?

Jag vill testa att köra med lite växlar och utvärdera det INNAN jag får för mig att köpa en Epic 29er...
Patrik sa…
Aha. med 9-delat kanske man får in 6 drev?
Inte omöjligt.. Jag var tvungen att sätta en liten distans längst in så skippar man den och har tunnare distanser mellan dreven så skulle sex stycken ev funka.

Hittade en lång skruv med så nu funkar ändlägena..
Patrik sa…
Pissdoften ligger för övrigt färsk laddad i den lilla flaskan med blå vätska som följer med. Det är faktiskt samma sorts blå vätska som de använder i blöjreklam...
jesperC sa…
6 drev funkar bra på Hopes trialnav men 3 är egentligen fullt tillräckligt.
Då kan man köra med en kortarmad bakväxel med kraftig fjäder samt en kort, tight, kedja. Tyst och fint som en singlespeed men man fixar lite värre backar och slipper toktrampa för att hänga med på lättare partier.
Med 3 drev behöver man inte heller någon styrare fram.

//j
Men kan man få till ändlägena med bara tre klingor? Att det blev som det blev nu beror på att jag tog de saker jag hade i skrotlådan men jag skulle nog kunna tänka mig att göra en finare lösning med en mer ändamålsanpassad växel/kedja om detta funkar bra.
jesperC sa…
> Men kan man få till ändlägena ...

Jag lyckades i alla fall. Körde med en landsvägsbakväxel från Shimano och gamla XT-thumbshifters. Skulle tro att det var den mest problemfria drivlina jag någonsin haft.
Ramen gick dock av efter ett tag så navet används nu i en 2x6 setup med en sram XO bakväxel. Den XO växeln gick däremot inte att ställa in ändlägena tillräckligt långt på så det krävdes lite moddande för att få till.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!