Fortsätt till huvudinnehåll

Jag, dagens Il Pirata?

Om 18 dagar kommer jag att befinna mig i alperna... Kom att tänka på det här med backträning, behövs det verkligen? Jag har ju gått ner 13kg och är läckrare än någonsin, det borde väl räcka?

Dag 1 ska vi tydligen cykla upp till Alpe d'Huez.. 21 serpor, hur jobbigt kan det vara?
Dag 2 ska vi upp till Col D'Izoard som ligger 2360 meter över havet. Jag kutar 2360 meter på några minuter liksom..
Dag 3 ska vi upp till Col de Lautaret på 2059 meter över havet, dvs kortare än dagen innan.
Dag 4 är det Col du Galibier som ska besökas, lite längre än dagen innan, dvs 2645 meter över havet.
Dag 5 ska vi ju bara upp en bit i backen som går till Alpe d'Huez.

Il pirata har tagit stigningen upp till Alpe d'Huez på 36 minuter och 50 sekunder, får se hur långt efter jag kommer hamna. Visserligen hade han väl hojat typ 20 mil innan i någon snittfart på 45km/h but who´s counting? Det är ju serporna som räknas.

Det skulle väl vara materialet i ramen som kanske sätter begränsningarna, men det är ju alltid bra att ha något att skylla på.

Kommentarer

Fredde sa…
Lika bra att slänga på ett par riktigt lätta hjul! :D

/Fredde

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...