Fortsätt till huvudinnehåll

Hjulen klara

Var och hämtade mina landsvägshjul hos Pedalogerna idag. Som vanligt hade Ola gjort ett superjobb och det ska bli spännande att se hur dom funkar på Pacern.

Jag har förstått att det är viktigt vad dom väger så jag la dom på vår kvalitetsvåg och fick fram 1622gr vilket får anses helt ok med tanke på att fälgarna väger 470gr styck (antagligen mer IRL).












Specen då? Bakhjulet fick ett Campagnolo Recordnav med 2-korsade DT Competition ekrar på drivsidan och radialekrade DT Revolutionekrar på vänstersidan samt en Mavic CXP33 fälg 32H.

Framhjulet fick ett DTSwiss 370R nav, radialekrat med DT Revolution ekrar samt en Mavic CXP33 fälg 28H.












Tanken var att jag skulle ha silvriga hjul men då Campagnolo Record nav endast finns i svart blev det så istället. Hoppas att det bryter av bra mot resten av cykeln som är silvrig.

Hade jag valt IRD Cadencefälgar och DTSwiss 240 framnav istället hade jag kunnat kapa 210gr på vikten men de flesta verkar tycka att CXP33 är ett bra val så det kändes helrätt med mina val.

Snart susar jag på Södertörn.

Kommentarer

Nypan sa…
Grattis till bra val, och ett par ruskigt allrounda hjulpar Johan.
Det där är bättre än fabriksbyggd dynga tycker jag, som har både och :-o
CXP 33 håller bra och går bra.
Tackar... Ja, valet av komponenter känns bra, rätt och riktigt för mig. Blir jag verkligen taggad kommer jag ändå att byta ram och skaffa ett par "finhjul".
Just CXP33 valde jag pga att så många verkar tycka att dom är allroundhjulens fälg #1.

I sommar ska jag haka på er på åtminstone några turer norr om stan med avslutning på LB. Kör ni för långt är det ju bara att jag tar en liten kortare tur.
Det där blev ju ruggigt snyggt Johan, kul! Skoj oxå att ligga bakom specifikationen av vad du fått ihopbyggt. Varit till Bjarne än och satt ihop resten?
Nästan. Engelsmännen skickade med två stycken framväxelvajrar så jag ska köpa en bakväxellång i morgon, sen är den klar.
6734gr utan pedaler ;o)
6.734?!? Men jisses, har du gått och blivit viktgnällis? (eller hur i allsina dar man översätter det). Hur skall detta sluta, kommer du att sluta med semlor snart oxå?
Fast den vikten var utan ram och gaffel :oD

Skämt åsido så har jag ingen aning om vad den väger men den ligger väl runt 9kg kan jag tro.

Ska ta en bild i morgon när allt är klart.
Anonym sa…
Kanon Johan, snart susar du i bocken igen! Ser fram emot att få se hela hojen, man har ju läst om den ett tag nu.
Men vad ska du bygga sen??

//Axel :)
Faktiskt ingenting. Jag har vuxit upp och ska köpa sommarställe i höst (det är planen iaf) och kommer fokusera på det när det kommer till sparande/kostnader.

Och i ärlighetens namn ska det bli kul att inte bränna upp allt på cyklar.
Mirja sa…
Jag tycker att det är världens finaste hjul!

/Mirja
Andye sa…
Fina hjul johan , kommer sitta fint på pacern.
Vad landade slutnotan på då ?

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!