Nu när jag inte kan hojja tänkte jag ta tillfället i akt att se över den lilla flottan av cyklar och kolla genom skicket på dessa efter vinterns härliga underlag.
Jag började i förrgår med att riva framnaven på mina Singularer (plural??), kollade fettet (såg bra ut men duttade i lite mer), justerade lagerspänningen och skruvade ihop dom.
Ikväll bestämde jag mig för att få dom klara så det var bara att gå ner i källaren och skrida till verket.Till skillnad från framhjulen såg fettet i baknaven inte lika mysigt ut utan hade en brun ton. Efter lite pillande, torkande, omfettande och itryckande av kulor justerade jag lagerspänningen och vips var det klart. För några månader sen hade jag tyckt att en sådan operation vore läskig men bara man väl tar tag i det och river sakerna och plockar ihop det så fattar man ganska snart hur sakerna sitter ihop.
När jag väl var i gång bestämde jag mig för att riva bort vevpartierna, EBB'erna och lagrena och sen tvätta av allt. Satan vad svinigt allt var på Peregrinen efter pendlingen. Swiften såg ju ut som ny i jämförelse.
Med allt borta tog det väl sju minuter att få båda cyklarna rena och nu ser dom nästan ut som nya, finemang.
Brorsan har gett mig några våtservetter han använder för att tvätta händerna efter en massa oljegugga och dom passar utmärkt för att tvätta rent saker som EBB's vevarmar, utsidan på vevlager osv.
Nu ligger kedjorna och kassetterna i avfettning och ska tvättas efter det här avsnittet av Sopranos sen är två av fyra hojar färdiga för vårsäsongen, bara mina nya Juicy-5 kommer hem någon gång från Tyskland.
Transan och Paken får vänta någon vecka eller så.
Jag började i förrgår med att riva framnaven på mina Singularer (plural??), kollade fettet (såg bra ut men duttade i lite mer), justerade lagerspänningen och skruvade ihop dom.
Ikväll bestämde jag mig för att få dom klara så det var bara att gå ner i källaren och skrida till verket.Till skillnad från framhjulen såg fettet i baknaven inte lika mysigt ut utan hade en brun ton. Efter lite pillande, torkande, omfettande och itryckande av kulor justerade jag lagerspänningen och vips var det klart. För några månader sen hade jag tyckt att en sådan operation vore läskig men bara man väl tar tag i det och river sakerna och plockar ihop det så fattar man ganska snart hur sakerna sitter ihop.
När jag väl var i gång bestämde jag mig för att riva bort vevpartierna, EBB'erna och lagrena och sen tvätta av allt. Satan vad svinigt allt var på Peregrinen efter pendlingen. Swiften såg ju ut som ny i jämförelse.
Med allt borta tog det väl sju minuter att få båda cyklarna rena och nu ser dom nästan ut som nya, finemang.
Brorsan har gett mig några våtservetter han använder för att tvätta händerna efter en massa oljegugga och dom passar utmärkt för att tvätta rent saker som EBB's vevarmar, utsidan på vevlager osv.
Nu ligger kedjorna och kassetterna i avfettning och ska tvättas efter det här avsnittet av Sopranos sen är två av fyra hojar färdiga för vårsäsongen, bara mina nya Juicy-5 kommer hem någon gång från Tyskland.
Transan och Paken får vänta någon vecka eller så.
Kommentarer
Påminner mig om att ge Reignen lite TLC, kedjan lät riktigt gnisslig i lördags innan den blev blöt av all slask. =)
Jag har lite tops om du behöver. Samt div. trasor och göra-saker-blanka-medel m.m. :)
-Skogling