Fortsätt till huvudinnehåll

Vårservicen påbörjad

Nu när jag inte kan hojja tänkte jag ta tillfället i akt att se över den lilla flottan av cyklar och kolla genom skicket på dessa efter vinterns härliga underlag.

Jag började i förrgår med att riva framnaven på mina Singularer (plural??), kollade fettet (såg bra ut men duttade i lite mer), justerade lagerspänningen och skruvade ihop dom.

Ikväll bestämde jag mig för att få dom klara så det var bara att gå ner i källaren och skrida till verket.Till skillnad från framhjulen såg fettet i baknaven inte lika mysigt ut utan hade en brun ton. Efter lite pillande, torkande, omfettande och itryckande av kulor justerade jag lagerspänningen och vips var det klart. För några månader sen hade jag tyckt att en sådan operation vore läskig men bara man väl tar tag i det och river sakerna och plockar ihop det så fattar man ganska snart hur sakerna sitter ihop.

När jag väl var i gång bestämde jag mig för att riva bort vevpartierna, EBB'erna och lagrena och sen tvätta av allt. Satan vad svinigt allt var på Peregrinen efter pendlingen. Swiften såg ju ut som ny i jämförelse.
Med allt borta tog det väl sju minuter att få båda cyklarna rena och nu ser dom nästan ut som nya, finemang.

Brorsan har gett mig några våtservetter han använder för att tvätta händerna efter en massa oljegugga och dom passar utmärkt för att tvätta rent saker som EBB's vevarmar, utsidan på vevlager osv.

Nu ligger kedjorna och kassetterna i avfettning och ska tvättas efter det här avsnittet av Sopranos sen är två av fyra hojar färdiga för vårsäsongen, bara mina nya Juicy-5 kommer hem någon gång från Tyskland.

Transan och Paken får vänta någon vecka eller så.

Kommentarer

Unknown sa…
Najs! Känns alltid bra när man är klar och prylarna känns som nya igen! Det jobbiga är att ta tag i det hela och börja 'meka'.

Påminner mig om att ge Reignen lite TLC, kedjan lät riktigt gnisslig i lördags innan den blev blöt av all slask. =)
Det är lite för tidigt för vårservice i Ludvika, men snart ska 5-Spoten och Sutran få sig en genomgång. Håller på att inreda vindsförrådet till cykelverkstad. :)
Härligt !

Jag har lite tops om du behöver. Samt div. trasor och göra-saker-blanka-medel m.m. :)

-Skogling
Anonym sa…
Bra terapi.
bng sa…
Tandborste och tunna latex-handskar är mina tips

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...