Fortsätt till huvudinnehåll

Vårservicen påbörjad

Nu när jag inte kan hojja tänkte jag ta tillfället i akt att se över den lilla flottan av cyklar och kolla genom skicket på dessa efter vinterns härliga underlag.

Jag började i förrgår med att riva framnaven på mina Singularer (plural??), kollade fettet (såg bra ut men duttade i lite mer), justerade lagerspänningen och skruvade ihop dom.

Ikväll bestämde jag mig för att få dom klara så det var bara att gå ner i källaren och skrida till verket.Till skillnad från framhjulen såg fettet i baknaven inte lika mysigt ut utan hade en brun ton. Efter lite pillande, torkande, omfettande och itryckande av kulor justerade jag lagerspänningen och vips var det klart. För några månader sen hade jag tyckt att en sådan operation vore läskig men bara man väl tar tag i det och river sakerna och plockar ihop det så fattar man ganska snart hur sakerna sitter ihop.

När jag väl var i gång bestämde jag mig för att riva bort vevpartierna, EBB'erna och lagrena och sen tvätta av allt. Satan vad svinigt allt var på Peregrinen efter pendlingen. Swiften såg ju ut som ny i jämförelse.
Med allt borta tog det väl sju minuter att få båda cyklarna rena och nu ser dom nästan ut som nya, finemang.

Brorsan har gett mig några våtservetter han använder för att tvätta händerna efter en massa oljegugga och dom passar utmärkt för att tvätta rent saker som EBB's vevarmar, utsidan på vevlager osv.

Nu ligger kedjorna och kassetterna i avfettning och ska tvättas efter det här avsnittet av Sopranos sen är två av fyra hojar färdiga för vårsäsongen, bara mina nya Juicy-5 kommer hem någon gång från Tyskland.

Transan och Paken får vänta någon vecka eller så.

Kommentarer

Unknown sa…
Najs! Känns alltid bra när man är klar och prylarna känns som nya igen! Det jobbiga är att ta tag i det hela och börja 'meka'.

Påminner mig om att ge Reignen lite TLC, kedjan lät riktigt gnisslig i lördags innan den blev blöt av all slask. =)
Det är lite för tidigt för vårservice i Ludvika, men snart ska 5-Spoten och Sutran få sig en genomgång. Håller på att inreda vindsförrådet till cykelverkstad. :)
Härligt !

Jag har lite tops om du behöver. Samt div. trasor och göra-saker-blanka-medel m.m. :)

-Skogling
Anonym sa…
Bra terapi.
bng sa…
Tandborste och tunna latex-handskar är mina tips

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!