Fortsätt till huvudinnehåll

En bra kväll

Efter att ha slappat hela helgen kände jag mig tvungen att ge mig ut i snöstormen och röra lite på benen.
Underlaget varierade mellan hyfsat plogat till 10cm modd som gjorde att fötterna flaxade fritt i mörkret. Löpningen gick bra, det märks att man faktiskt har rört på sig de senaste åren så vägen tillbaks kanske inte blir så lång som jag först hade trott.
När jag nästan var hemma såg jag något på vägen som vinglade i snömodden. Det var Mange som hade tröttnat på dagens innesittande föräldraledighet och gett sig ut på vinteräventyr med slutdestination Sickla. Vi gjorde sällskap i ett par minuter innan vi båda började känna att kylan började bita i kinderna. Han vinglade vidare på sin Motobecane och jag lufsade vidare i mina allt för tunna och öppna joggingskor, tur att snön är hyfsat torr.

Efter att ha avnjutit ett avsnitt av en av de mest orealistiska kriminalserier gick jag så ner i källaren för att meka på de nya vevarna som kom idag. Det är ju pinsamt enkelt att göra detta, speciellt med den hyfsat nya Pedroshylsan jag har införskaffat.
Det blev till slut ett Deore 48/36/26 med genomgående axel då jag gillade den silvriga färgen när jag såg en bild på det. Tyvärr är det inte en blank silvrig färg som man kan hitta på exempelvis de vevpartier jag först tittade på men som var för smala för ramen, men det kommer bli super ändå. Den lilla klingan tog jag bort. Att ha tredelat på en hoj jag mest kommer cykla grusväg och enstaka stigar känns helt absurt. Jag använder ju aldrig den lilla klingan på Transan.

Det jag inte gillade var att gängorna på drivsidan av någon anledning är längre än de på den andra sidan så när man som jag tänkte sätta två distanser på icke-drivsidan såg det ut att bli för lite gängor kvar, vilket resulterade i att jag satte de två distanserna på drivsidan och den ensamma på den andra sidan. Jag tycker att klingorna kom lite väl långt ut men det är väl så det får bli antar jag. Den stora klingan ligger exakt i fas med den lilla klingan bak och jag skulle gärna haft den lite längre in. I-landsproblem.....

Skulle egentligen haft med mig kameran ut och tagit en bild på snöovädret men det är så värdelöst att ha en massa saker med sig ut i fickorna så det fick bli en bild på hojen istället. Som för övrigt endast saknar styrlinda, höljen och vajrar nu.

Och om det var bra nog så skulle jag slöläsa lite i min nya Cycling Plus innan jag skickar den till nypan och på sid 62 hittar jag en recension av Peregrineramen. Åtta av tio fick den vilket är helt ok. Som sagt, en bra kväll.

Kommentarer

Anonym sa…
Vad ska du göra när den är klar då? Börja på en ny? Lite som Lego, det är att bygga som är roligast, inte leka med det.
Nypan sa…
Fan, den blir snygg Johan!
Och det där är ju dessutom en riktigt allround cykel, som du kan slita på i vått och torrt, på grus, stigar och helt vanlig svart asfalt.
/N

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...