Fortsätt till huvudinnehåll

Det blir aldrig som man har tänkt sig del 578534

Var hos Miche och Ola igår och tänkte kolla in den nya lokalen, som för övrigt blir jäkligt snygg med ett showroom i svart kakel med lite läckra spotlights för att få till den rätta köpkänslan i magen.

Av någon anledning började Ola och jag prata om mitt vevparti och varför den tidigare köparen inte fick det att funka.
Problemet var att han ville använda vevarna på en MTB-ram och då kedjestagen på en MTB är ganska breda så tog vevarna i ramen.

Eftersom min ram är av CX-modell trodde dock inte Ola att det skulle vara några problem men när jag berättade att ramen kan ta upp till 29x2.0 däck bak tyckte han jag skulle ta och testa. Vilket jag gjorde igår efter att ha varit på bio och kollat på James Bond och märkte ganska snart att storklingan tog i kedjestaget. Öken!!! Flyttade då den ena vevlagerdistansen till drivsidan och då funkade det med klingan. Döm om min lycka.... I cirka tre sekunder innan veven tog i kedjestaget det vill säga.

Summa summarum kan jag alltså inte använda mig av tvådelade vevpartier på min Peregrine då kedjestagen är för breda. Så kan det gå när man är alltför sugen på att kunna slänga in feta däck.

Nåväl, jag lärde mig ju något av detta. I ärlighetens namn är det ju hur logiskt som helst men jag har aldrig ens tänkt tanken på att detta skulle kunna ske.

Som tur är killarna på Pedalogerna hedersknyfflar så att detta löser sig smidigt är jag helt säker på. Utmaningen nu blir ju att se om man kan hitta klingor som är tillräckligt smala för att köra tiodelade kedjor samtidigt som dom har BCD104 vilket MTB vevar har.

Just nu känns det som att det kommer bli en ny setup på cykeln, niodelat med Shimanokassett, en shiftmate mellan höljet och växeln och Campagnolo växlar/reglage alternativt Shimanoväxlar och Campagnoloreglage.

Undrar just hur det här bygget kommer sluta?? Billigare lär det ju bli i alla fall då jag slipper köpa en kassett för 1000:- och blir det niodelat kan jag nog hitta en Ultegra bakväxel billigt och en MTB-framväxel. Att ha en LVG framväxel på en 44T klinga kommer nog mest se fånigt ut.

En sak är säker, jag kommer ha en salig blandning på hojen!

Kommentarer

Anonym sa…
Som en blandras!
Rikard sa…
kedjestagsproblemen genomlider jag med eftersom jag försökt sätta alfine på en mtbram. Friskt vågat, hälften repat.

Ang framväxel så drar mtb och lvg-framväxlar olika mycket vire, så du åker nog på att ha en 105:a fram ändå om du kör med ergoreglage. En liten brasklapp dock eftersom jag inte har exakt koll på hur mycket vire campa drar normalt.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!