Fortsätt till huvudinnehåll

Söndagscykling på en torsdag.


I morse hörde jag en ringklocka som plingade som tokigt. Detta var på Stadsgårdskajen och snart fick jag besök av Staine som hade kört en liten extrarunda på sin väg till jobbet. Solen gassade även fast temperaturen inte ännu hade värmt upp luften och vid Sheraton stack han av mot Sveavägen och jag fortsatte mot Solna.
Det märktes att det var dagen innan nationaldagen för på både cykelfronten som så väl på bilfronten var det tomt.
Skönt att för en gångs skull slippa väja för folk på cykel utan ringklockor eller armar som visar att dom vill svänga. Jag valde att cruisa lite sådär halvmysigt på vägen till jobbet och kom väl in på dryga 35 minuter.
På hemvägen körde jag i mitt normala tempo och sluttiden blev på minuten 30 minuter. Ganska ok med tanke på att jag följer de regler som finns (nästan) och tuffar på i andras takt på sträckan Stadshuset - Slussen. Det finns ingen anledning att stressa där då det oftast är packat med folk som kanske inte alltid ska vara ute i trafiken, inte ens på en cykelbana. Så snittet blev således 28km/h på hemvägen utan att frihjula.
---------------------------------------
En dag som denna kan man ju inte riktigt sitta inne och lekparken hade Atle redan varit där så efter att ha diskuterat lite valde vi att testa ut en bra cykelväg till Frans & Angelica som bor på Gudö.

Den första biten hade jag koll på. Ut på Ältavägen, förbi Hellasgården, genom Älta, Lovisedalsvägen vid Statoil och Tyresjövägen/Linblomsvägen fram till Trollbäckens Trä.

Väl framme där tog telefonen med sin GPS över rutten och exakt efter en timme var vi framme vid Casa Gudö. Trist gräsmatta dom har ner mot sjön.
Efter att ha fikat lite, tittat på Theodor, kollat på fiskarna som lekte vid bryggan och plaskat i fontänen bar det hem igen. Kapade tiden med tio minuter och strax innan Hellasgården slaggade Atle in.

Snart såg jag det enorma fjället och de underbart snygga lådorna till hus där vi bor.

Efter att ha införskaffat en pizza på det lokala haket åt sen Atle och jag på balkongen och avslutade med ett ballerinakex (och kaffe för mig).
Nu är det dags att åter cykla. Denna gång in till stan för den så olagliga svarttävlingen 'Den heliga treenigheten' där folk ska köra som galningar och leta kontroller.

Over and out...

Kommentarer

Anonym sa…
Låter ju såååå jäkla gött! Själv knegade man idag... :/

Får hoja en stund imorrn bitti! :D

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...