Fortsätt till huvudinnehåll

Från fungerande till något annat

Fick hem de sista delarna för att kunna färdigställa Miyatan igår.
Tanken har varit att rensa den på allt onödigt bjäfs, typ allt som har med växlar att göra.

Först tar man en helt fungerande cykel.
Och tar bort bakbromsen som jag satte på för att kunna ha bromsar både fram och bak till Flandern Runt. Nu blev det ju ingen Flandern runt i år på grund av familjära saker, men nästa år så.
Man tar fram sin bästa vajertång och tar bort den lilla pluppen som ser till att vajern inte fransar sig, frambromsen skall bytas även den. Hade för en sekund en tanke på att strunta i frambromsen men den känns som en bra nödlösning i en eventuell svårhanterad situation. Samtidigt fräser man på lödkolven och låter den bli varm.Medan kolven blir varm börjar man att bryta bort allt tjafs som har med bromsvajern bak att göra.
Har man tur blir det så här snyggt
Har man otur blir det till att såga.

Såga såga såga såga.........
När kolven så var varm var det till att fixa uppfransningen på vajern. Nu är det slut på alla fjantiga ändhylsor för herr Andersson, lödkolv is da shit.
Bort med den gamla 600-bromsen och på med den (lite smäckrare) 105-longreachvarianten.Fram med 15-nyckeln och av med de gamla pedalerna och på med de nya MKS Sylvan-Track jag köpte av Thomas för en bra penning. Helt nya såklart.Utväxlingen på 42/18 var perfekt på traktorstigarna på TdR men annars är det åt helsefyr för lätt. Av med den gamla 42T-klingan och på med en ny Stronglight 46T. Lyckades inte få fast klingbultarna så hårt jag önskade dock. Mitt Parktoolverktyg som skall hålla mot bakdelen hade ju åt helsefyr för tjocka klackar som inte kom ner i spåret. Måste fixa det snart.

Det här är alltså inte den nya klingan om någon trodde det.Kapa av fästena för växelreglagen.....
Dutta lite färg...Och vips har man en icke-fungerande cykel. Kedjan blev ju lite för kort (tänkte inte på det). Ska även kapa av växelörat. Insåg att jag hade glömt det igår när jag var klar och det var tre min kvar till CSI, och CSI får man ju inte missa. Vidare ser ramen helt galet stor ut, men så skulle det ju tydligen vara på 80-talet. Att killen som hade den innan mig är ca 10cm kortare än jag kan man ju nästan inte fatta.
Kedjelinjen såg ut att vara lite halvsned den med, således kommer jag att köpa en 1/8" kedja på Clas Ohlson för att fuska till linjen. Att köpa ett nytt vevlager med kortare axel kommer jag inte göra till den här hojen, det kommer fixas till på en eventuellt ny ram i så fall. Går kedjan av på grund av att kedjelinjen inte är helt rak har jag ju frambromsen :o)

Nu är den i alla fall klar (förutom den nya kedjan jag ska köpa idag). Inget mer kommer göras på den här cykeln. Ska jag fixa något kommer jag att göra det på en helt ny ram, typ en Soma Rush eller Surly Steamroller. Åtminstone en hyfsat prisvärd/billig ram. Och jag kan ju återanvända en massa saker som hjulen, framklingan vevpartiet (vilket jag inte kommer göra), mina styren, sadeln och pedalerna. Byter jag ram blir det en Campagnolo skeletonbroms fram så bromsen åker i lådan den med om och när jag skaffar en modern ram.
Men det blir någon gång i framtiden, nu ska jag cruisa omkring i stan på den här i år tänkte jag.

Kommentarer

Anonym sa…
Fin, å svart är den åxå...

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!