Fortsätt till huvudinnehåll

Snart klar att skakas

Köpte en del "skrot" på yardsalen som annonserades ut på HappyMTB till min stål-Miyata som jag hade tänkt att köra Flandern Runt på i vår.
Ett bockstyre och ett par helschyssta bromshandtag för 150:- blev fynden av Ian.

Oavsett om jag kör fixie hela vägen eller bara två km innan jag vänder på hjulet och trampar vidare med frihjul vill jag ändå ha bromsar både fram och bak.
Problemet är att originalbromsarna är ganska sunkiga, så för en extra hundralapp såg Ian till att jag fick ett par Shimano 105 longreach-bromsar som typ kan ta 37mm's däck.
Detta låg även det inom planen för cykeln inför Flandern Runt då jag har kollat in ett par 32mm's semislicks på CykelCity. Allt för att minimera risken för punktering och maximera komforten.
Att jag får betala med bredare däck med mindre lufttryck än ett par 23mm's hjul är något jag gärna gör när pavén börjar göra sig märkt.

I vår ska jag köpa en Stronglight (eller annan) klinga fram på antingen 45T eller 46T. 42/18 är funkis för lite fikacruising i stan men inte om man ska ha lite fart på vägarna.

Det enda jag inte har bestämt mig för är om jag ska köra med mitt radialekrade hjul med OpenPro fälg och Paulnav eller om jag ska ta framhjulet från min vinterhoj och köra med.

Det skulle vara lite trist om jag skulle pajja framhjulet på något vägavsnitt med halvt okörbar pavé. Kanske lika bra att köra med vinterhojens framhjul med lödda ekerkors. Pajjar det kostar ett nytt i samma klass ett par hundringar, inte mer.

De gamla pedalerna får sitta kvar så sätter jag på de nya och härliga MKS Sylvan Track-pedalerna efter Belgien (om cykeln är körbar då det vill säga).

Brookssadeln funkade ju i tio timmar på TdR med sina traktorstigar så den borde ju funka i 140km på vägar, även fast kvaliteten på vägarna ibland kan vara ganska låg ibland (har jag hört).

Och kommer jag inte runt banan finns det ju en massa bra belgisk öl att ösa ner i strupen.

Kommentarer

Anonym sa…
Fan vilken mullig resa Du kommer att få! Cykla - drick öl - njut!
Ja, man kan ju alltid hoppas på det. Jag ser fram emot resan hur som helst!
Markus F sa…
Jag skulle nog ta mig en fundering på utväxlingen inför RVV. Du vet att dom där backarna är branta, eller hur?
Nu vet jag det... Kanske kör vidare med dagens utväxling tills efter loppet. *harkel*

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...