Köpte en del "skrot" på yardsalen som annonserades ut på HappyMTB till min stål-Miyata som jag hade tänkt att köra Flandern Runt på i vår.
Ett bockstyre och ett par helschyssta bromshandtag för 150:- blev fynden av Ian.
Oavsett om jag kör fixie hela vägen eller bara två km innan jag vänder på hjulet och trampar vidare med frihjul vill jag ändå ha bromsar både fram och bak.
Problemet är att originalbromsarna är ganska sunkiga, så för en extra hundralapp såg Ian till att jag fick ett par Shimano 105 longreach-bromsar som typ kan ta 37mm's däck.
Detta låg även det inom planen för cykeln inför Flandern Runt då jag har kollat in ett par 32mm's semislicks på CykelCity. Allt för att minimera risken för punktering och maximera komforten.
Att jag får betala med bredare däck med mindre lufttryck än ett par 23mm's hjul är något jag gärna gör när pavén börjar göra sig märkt.
I vår ska jag köpa en Stronglight (eller annan) klinga fram på antingen 45T eller 46T. 42/18 är funkis för lite fikacruising i stan men inte om man ska ha lite fart på vägarna.
Det enda jag inte har bestämt mig för är om jag ska köra med mitt radialekrade hjul med OpenPro fälg och Paulnav eller om jag ska ta framhjulet från min vinterhoj och köra med.
Det skulle vara lite trist om jag skulle pajja framhjulet på något vägavsnitt med halvt okörbar pavé. Kanske lika bra att köra med vinterhojens framhjul med lödda ekerkors. Pajjar det kostar ett nytt i samma klass ett par hundringar, inte mer.
De gamla pedalerna får sitta kvar så sätter jag på de nya och härliga MKS Sylvan Track-pedalerna efter Belgien (om cykeln är körbar då det vill säga).
Brookssadeln funkade ju i tio timmar på TdR med sina traktorstigar så den borde ju funka i 140km på vägar, även fast kvaliteten på vägarna ibland kan vara ganska låg ibland (har jag hört).
Och kommer jag inte runt banan finns det ju en massa bra belgisk öl att ösa ner i strupen.
Ett bockstyre och ett par helschyssta bromshandtag för 150:- blev fynden av Ian.
Oavsett om jag kör fixie hela vägen eller bara två km innan jag vänder på hjulet och trampar vidare med frihjul vill jag ändå ha bromsar både fram och bak.
Problemet är att originalbromsarna är ganska sunkiga, så för en extra hundralapp såg Ian till att jag fick ett par Shimano 105 longreach-bromsar som typ kan ta 37mm's däck.
Detta låg även det inom planen för cykeln inför Flandern Runt då jag har kollat in ett par 32mm's semislicks på CykelCity. Allt för att minimera risken för punktering och maximera komforten.
Att jag får betala med bredare däck med mindre lufttryck än ett par 23mm's hjul är något jag gärna gör när pavén börjar göra sig märkt.
I vår ska jag köpa en Stronglight (eller annan) klinga fram på antingen 45T eller 46T. 42/18 är funkis för lite fikacruising i stan men inte om man ska ha lite fart på vägarna.
Det enda jag inte har bestämt mig för är om jag ska köra med mitt radialekrade hjul med OpenPro fälg och Paulnav eller om jag ska ta framhjulet från min vinterhoj och köra med.
Det skulle vara lite trist om jag skulle pajja framhjulet på något vägavsnitt med halvt okörbar pavé. Kanske lika bra att köra med vinterhojens framhjul med lödda ekerkors. Pajjar det kostar ett nytt i samma klass ett par hundringar, inte mer.
De gamla pedalerna får sitta kvar så sätter jag på de nya och härliga MKS Sylvan Track-pedalerna efter Belgien (om cykeln är körbar då det vill säga).
Brookssadeln funkade ju i tio timmar på TdR med sina traktorstigar så den borde ju funka i 140km på vägar, även fast kvaliteten på vägarna ibland kan vara ganska låg ibland (har jag hört).
Och kommer jag inte runt banan finns det ju en massa bra belgisk öl att ösa ner i strupen.
Kommentarer