Fortsätt till huvudinnehåll

Turen har kommit till Westmalle Dubbel

Atle har just somnat, Mirja är på sin dans och jag tog en tur förbi systembolaget idag för att se om jag kunde hitta någon ny trevlig bekantskap på min resa genom de belgiska ölen. Enligt systembolagets webb fanns både Westmalle Dubbel och Kwak på Sicklabutiken, fast någon Kwak hittade jag inte. Stressad som jag alltid är struntade jag i att fråga efter Kwak, men såg det inte som negativt att jag inte fann den, för då har jag ju en ny bekantskap att stifta någon helg framöver.

Åter till dagens lilla recension (fan vågar kalla det för test utan staplar och diagram). Westmalle Dubbel är en rejält mörk Trappist, i klass med Chimay Blå men med en lite mjukare framtoning, även fast den känns ganska kraftig.
Detta beror säkert på en massa saker men att alkoholhalten är två procent lägre än Chimay's Blå gör nog sitt. Detta gör den mer passande till mat jämfört med en Chimay Blå skulle jag tro, även fast maten man intar till en Westmalle Dubbel måste vara ganska smakrik.

Jag tror att den kommer passa fantastiskt till gulaschen som står och puttrar på spisen, och som skall intagas i morgon efter cykelturen. Enligt min smak passar den även alldeles utmärkt att drickas som den är, eller till en bit cambozola, eller till och med till lite chips (om man nu hellre vill ha det på en fredagskväll).

Westmalle Dubbel är tydligen jäst två gånger, en extra i flaskan, vad det nu gör för ölen har jag faktiskt ingen aning om, men enligt mina smaklökar är den extra jäsningen vad denna härliga Trappist behöver eftersom den smakar helt underbart. I denna stund känns den som en framtida favorit, även fast det finns så många andra belgiska öl som är lika goda.
Sen att den har de snyggaste glasen av de glas jag har gör ju inte saken sämre.
På tal om glas såg jag just att jag har fyra Affligemglas hemma. Jag måste ringa nypan och bestämma en tid nästa vecka då jag kan komma förbi hans jobb och lämna de två han så rätteligen skall ha. Hoppas han kan på måndag för då är jag ändå ledig. Jag har inte ens avslutat glaset men det svänger redan i huvudet. Ibland känns det bra att bara finnas till.

Kommentarer

Nypan sa…
Det första jag kommer att tänka på är GRATTIS!
Och nu avslöjar jag också 2 saker:
1. Westmalle blev min inkörsport till belgisk öl.
2. Av den anledningen kan jag alltid falla tillbaka på en westmalle, och gör det regelbundet.

Deras dubbel är precis som du tänker, ganska bra till en del mustiga grytor, men står självklart bra på egna ben
( fot ? )
Om du drikcer den ute, kan du få den på fat. ( Monks cafe har den på fat ). Då smakar den något mindre, som delvis borde bero på avsaknaden av bottenfällningen i tappversionen. När du tappar upp en westmalle på flaska däremot, kan du avbryta tappen innan allt är i glaset. Snurra flaskan kraftigt, och häll upp bottensatsen med jästfällningen i ett lite snapsglas bredvid. Det blir som en liten "Trapist shot" :-)
Eller så fyller man succesivt över dt i det fina glaset. Håller med om glasen. Otroligt läckra och kanske lite Gotiska i designen?
Glaset är nästan i stil med "kalken" som nattvarden intas med. Undrar om det har nåt samband?
Anonym sa…
Bästa ölkonnässör, vi har inget lokalt ställe som har njutningsbar dricka här i Sjöstaden ? ;-) T
Thomas, Lugnets Alle 48c, 3tr brukar kunna ha något hemma, men fler ställen än så finns det nog inte ;o)

Lite trist att vi inte har en lokal pub med bra öl här faktiskt. Trista lager på Jimmys och Göteborg är ju liksom inte samma sak.

Nypan, jag förstår att du fick upp intresset efter en Westmalle, ska dricka en till ikväll tänkte jag :oD
Anonym sa…
Jag hade ett antal år långt uppehåll med alkohol, började med vin igen för ca 1,5 år sen och smygtränar med svalkande mellanöl från Finefood numera... skulle behöva gå en finölskurs :-/
Vi får väl boka in en tid hos nypan någon dag.. Annars kan vi ju köra en avsmakningsmeny hemma hos mig eller hos dig någon kväll. Jag är förvisso ingen expert men jag kan ju åtminstone mer nu än för några månader sen.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!