Fortsätt till huvudinnehåll

Är min födelsedag något att fira?

Idag fyller jag år. Helt plötsligt är jag närmare 40 än 30 men det har jag inget emot. Att bli äldre hör livet till och jag känner mig i fin form. Atles bästa kompis Viking fyllde åtta veckor idag. Viking är Mirjas kusins lille kille men är som en kusin till Atle då Mirja och sina kusiner är som syskon. Viking föddes för åtta veckor sedan, på fredagen den 13:e april. Han hade så kallade smultronmärken (som är en slags kärlnybildning) på sin lever och under de senaste sju veckorna har vi alla i hans närhet pendlat mellan hopp och tragedier då hans lever har växt och har vägt ca ett kg, på en liten kille som ska väga fyra kg. Som en ren öppning i himlen erbjöd sig en kompis till Mirjas kusin att donera en bit av sin lever för att Viking skulle kunna bli frisk. Hennes lever matchade allt till perfektion och igår började transplantationen. I natt ringde Mirjas kusin och berättade att Viking inte klarade av transplantationen. När dom började operera hittade man flera smultronmärken på insidan av buken som började blöda och dessa blödningar kunde inte stoppas. Han for till Nangijala 00.48 på grund av judet dessa blödningar. Själva transplantationen gick bra och det känns helt overkligt att han slets ifrån oss på grund av andra komplikationer. Åtta veckor gammal och en riktig kämpe så har han satt djupa spår inom mig. Jag har säkert gråtit tio gånger idag och kommer nog att gråta tio gånger till. Men gråten befriar så det känns lite bättre efter varje gång. Chocken har lagt sig nu känns det som, men livet känns ganska fattigt just nu. Föräldrar ska inte behöva begrava sina egna barn. Jag kommer alltid att bli påmind om denna helvetesdag varje gång jag fyller år fr.o.m nu. Jag ska sluta fylla år har jag bestämt.
Det kanske är en annorlunda sak att skriva om då jag mest har blajjat om cykelsaker men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig detta. I helgen är det Lida Loop och jag åker nog dit mest för att skingra tankarna men det blir ingen cykling.

Kommentarer

Anonym sa…
Vad ska man säga? Tragiskt!

Som förälder är det jättejobbigt att höra om barn som råkar illa ut. Är man sen en nära bekant så blir det ju naturligtvis ännu värre.

Man ska inte ta någonting för givet, det är helt klart. Man ska ta sig tid att njuta av det liv man har, tillsammans med dem man älskar.

Jag lider med verkligen med Mirjas kusin med familj och dig & Mirja.

Nangijala är fint säger mina barn, Viking kommer att få det bra där.
Nypan sa…
Johan,
svårt att skriva nåt, eftersom man på din blogg oftast lägger nån lättsam kommentar om cykel.
Det är ofattbart tungt att till och med tänka sig smärtan och sorgen som anhöriga får bära när barn dör. Varje gång jag hör om såna tragedier, tackar jag livet för att alla mina 5 barn lever och mår bra. Jag känner ju knappt dig, men lider ändå med dig och Vikings anhöriga.
Rikard sa…
Som färsk pappa kan jag verkligen känna med dig. Det är sådant man grinar för bara man tänker tanken. Att leva för stunden och verkligen njuta av tiden man har med sin familj och sina barn är viktigare än allt annat.
Markus F sa…
Ja fy fan, jag grinar alltid över barn som dör. Jag har alltid hjärtat i halsgropen när några vänner väntar barn och blir alltid lika glad när det visar sig att det har gått bra. Min första son Christian dog efter bara några timmar, och även om det är jättelänge sedan nu (han skulle ha bliivit 21 i år) så är en liten bit av hjärtat alltid ledset. Nä, föräldrar ska absolut inte behöva begrava sina barn.
Oj, det var därför du verkade lite låg igår. Och fokuserad på loppet som jag var så frågade jag inte. Hade inte läst detta heller.
Jag finner ej ord för det inträffade. Kan bara beklaga sorgen och och tänka på hur lyckligt lottad jag är som har två friska barn. Krama Atle och Mirja från mig. Och kom ihåg att vi ses ju alla i Nangijala.

Vi hörs !

//Skogling
Usch vad tragiskt. Nu när man själv är farsa så mår man riktigt dåligt när man hör sånt här.
Man ska nog inte ta saker för givet här i livet. Ibland tar det slut alldeles för snabbt.
Vi ses.
/Johan
Tack för alla snälla ord. Dom värmer. Nu när det har gått några dagar har den värsta chocken lagt sig iaf och nu är det bara att invänta begravningen så kan vi alla börja gå vidare sen. Vi ses i skogen snart allihopa, eller på en härlig landsväg!
Angelica sa…
Sorgen finns alltid där men livet går vidare och som skogling skrev -vi ses alla i Nangijala. Så glad över att ni finns alla goa vänner och släkt :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!