Fortsätt till huvudinnehåll

Etiopisk Yirgacheffe

Jag var borta på Fine Food här i Hammarby Sjöstad igår för att köpa mig lite kaffe. Jag har än så länge varit för snål för att köpa mig en kvarn för 2000:- eftersom jag anser att jag kan få så många roliga cykelsaker för den summan, men snart fyller jag ju år och vem vet vad jag köper till mig själv? Nåväl, tillbaka till kaffet som flickan bakom disken visade för mig, noga påpekandes att detta kaffe var lite speciellt eftersom det fortfarande sitter skalrester kvar på bönorna, det vill säga skräp som man betalar lite extra för. Jag fick dofta på bönorna och tyckte att det doftade helt underbart.. Världens mest aromatiska kaffe marknadsförs Yirgacheffe som och det vet jag inte något om novis som jag är på detta område, men det har mycket, och god arom. Kaffet blir riktigt gott och utan att egentligen kunna något om espresso måste jag säga att det här är bland det bästa jag har druckit i kaffeväg. Etiopisk Yirgacheffe importeras av det lilla specialrosteriet Johan & Nyströms rosteri och är det första rosteriet att öppna i Sverige på över 50 år. De är ett så kallat specialkafferosteri. Detta innebär att kvaliteten är högre och sorterna är avsevärt fler. Rosteriet drivs av eldsjälar som likt detektiver försöker vaska fram det bästa som kaffevärlden har att erbjuda. Deras dröm och vision är att dela sin passion med likasinnade och här har dom lyckats tycker jag. Sen att kaffet är helt ekologiskt och dessutom tog hem Barista Cup 2005 genom Nebo Uskokovic som vann Beige Award med detta kaffe och visade att man kunde kombinera citrustonerna från kaffet och sötman i mjölken till en spännande enhet. (Det sista saxade jag från deras hemsida). Men kaffe ska ju avnjutas nymalet säger dom som vet, så jag kanske måste ta och införskaffa mig en kvarn snart, men det måste bli en kvarn som maler direkt ner i filtret/filterhållaren för annars kan jag lika gärna köpa färdigmalet.

Kommentarer

Nypan sa…
Shit vad kaffesugen jag blev nu!
Och du, om dom ska sälja sin firma nångång, så kan ju du och jag köpa den, utan att byta namn på den:-o
eller så kan den ju heta Andersson och Anders......
Johan & Nyströms Kaffe, Kolfiber och Belgare. Låter ju toppen..
Klart du ska ha en kaffekvarn. Min helautomatiska espressobryggare är det bästa jag köpt.
Jag vill förresten vara med på eran firma, jag heter ju också Johan. Då blir det Johan, Johan och Nyströms Kaffe & event. :)
/J
Mmmmm, det kanske blir en kvarn den åttonde juni då... Tycker att namnet på firman låter helt perfekt. Nu ska jag åka till Lerum, mök!!
Min chef heter Johann Nyström. Jag mailade länken så får vi se vad han svarar. ;p

Jag vill också ha en sån där fin kaffekokare. Men frugan ville inte.

Är det kul i Lerum föresten ?

/skogling
Mmmmm, Lerum rockar verkligen. Såg en massa kids på torget med lite grumma dirthojar, säkert lite happy-ynglingar!
pean sa…
Yirga är inte dumt. Min absoluta favorit från Johan & Nyström är ändå Tre indier. Prova det nästa gång.
Anonym sa…
hej johan,

såg att du va cykelfantast och va då bara tvungen att tipsa om ett kaffe som du kan köpa på john wall.

fredrik kessiakoffs egen espresso, eller kessiacoffee som vi kallar den.

Det verkar som om du också fått lite blodad tand vad gäller kaffet.

Yirgan är en bra start, nästa gång måste du testa kenya gethumbwini eller panama hacienda esmeralda.

Förbered dig på en överraskning.

Johan, J&N

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!