Fortsätt till huvudinnehåll

Slaktmask på, aka satsning 2015


I ett tafatt försök att bli bättre till höstens cyclocrosscup var jag hos Aktivitus i morse. Startade dygnet med dålig sömn och vaknade med pannknack. Inget som inte ett par Treo kunde fixa. Sen fick det bli en lättare frukost som skulle intas innan 0600 då jag inte fick käka något två timmar innan 0800.

Väl där så hälsades jag välkommen av Martin som skulle agera testare.

Hela testet började med en FETTCHOCK när jag ställde mig på vågen men värre skulle det bli.

Laktattest!
Syreupptagning!
Jag skulle tydligen göra tre test då jag hade köpt ett "cykelpaket" och köper man ett sådant är det tre test man skall göra.

Det första testet var ett mjölksyretest där jag skulle hålla en konstant kadens, börja på 80watt för att sen öka med 40watt var tredje minut. Två minuter in i varje intervall fick jag ett stick i fingret så Martin (som var testare) kunde hålla koll på mjölksyrenivån. På 340watt räckte det tydligen för gubben för då hade jag runt 7 av det man nu har av mjölksyra i blodet.

Nertramp i tio min och sen åkte slaktmasken på.

Nu skulle det testas maxpuls och syreupptagningsförmåga. Började lite under min tröskeleffekt (som jag ännu inte hade en aning om var den låg) och sen ökade det med 20watt varje minut. Inget stick denna gång. Efter ca sju minuter så var jag tydligen uppe i 177bpm (vilket stämmer med det jag har misstänkt, nämligen att jag ligger på knappa 180bpm i maxpuls).

Fem minuters nertramp och sen fick jag byta cykel.

Kul tänkte jag men ack så fel jag hade. Han yrade om något spurttest, muskelfibrer etc och hur jobbigt kunde det vara? 30 sek liksom, pffft!!
Upp i 192 i kadens utan några vikter, detta för att vikterna som ramlar ner skall ramla ner vid maxkadensen.

Wingate!

Upp i 192 igen och BAAAAAM så blev det helt plötsligt jättetungt. Nu hade jag de långsammaste 30 sekunder I MITT LIV framför mig. Han skrek och jag tog i. Han skrek, jag skrek ännu mer och tog i ännu mer. Efter 30 sek visade kadensmätaren 66bpm och jag ramlade av hojen med skakningar i hela kroppen. Efter 30 sek cykling liksom!!

In i omklädningsrummet där det säkert tog 10 min innan jag fick av mig kläderna på grund av diverse skakningar i händerna. Jag fick liksom inte av mig kläderna, var helt tom på energi nu.

Sen fick jag ÄNTLIGEN dricka kaffe och så gick vi genom mina resultat.

Vikt = 88.9kg
Maxpuls = 177bpm
Tröskelpuls = 158bpm
Maxwatt på Wingate = 1120w
Tröskelwatt = 260w
Syreupptagningsförmåga = 49,6ml


Det var ungefär det jag kom ihåg i alla fall.

Om 16 veckor är det omtest.


Kommentarer

Magnus A sa…
Du kommer att bli ett MONSTER till CX-säsongen!!
Bjorre sa…
Har du fått något leveransdatum på monarken än?

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!