Fortsätt till huvudinnehåll

Sanningen om den bästa cyklingen

Varför är cyclocross så mycket roligare än landsvägs eller stigcykling? Detta är en fråga jag har ställt mig under en viss tid nu. Visst är det så att själva momentet cyclocross med pulschocken, igångdraget, känslan av fart när man dundrar fram på en 50cm's bred bana (och bränner sig på brännässlorna som lutar sig över en), variationen med att både cykla och springa uppför trappor är festligt. Det händer alltid något och man hinner (oftast) inte ledsna på momentet då man kör under timmen.
Se så roligt det ser ut att vara!!

Björn skrattar i leran!!
Men jag har även insett att jag hellre tar ut min cx och rullar iväg mot någon grusväg istället för att ta min racer och ge mig iväg mot någon asfalterad väg, att jag alltså använder min cx som en grusracer.

Rolig cykling!

Roligt underlag!
Frågan är ju om jag börjar bli folkskygg? Att slippa allt folk som befinner sig i vårt asfalterade samhälle för att istället susa fram i ensamt majestät med lite åkrar runt omkring mig och heja lite på ett rådjur då och då.. Eller är det så att efter att ha varit nere i alperna några gånger så känns det rätt lamt att hoppa upp på cykeln och ge sig iväg på cykelbanan utmed Ältavägen? Jag skulle nog aldrig ha åkt ner, då hade jag kanske fortfarande tyckt att racercykling i Sthlmsregionen var något fränt. Fast man behöver ju inte alperna för att tycka att det är kul att cykla, det räcker ju med att man åker till Belgien. Som bonus kan man ju köpa med sig billig öl hem.

Tråkig cykelväg!
Eller så kanske jag måste masa mig iväg med tåg någonstans så jag slipper att hoja de där första milen innan man kommer ut på landet (läs Tumba eller Bålsta).

Rolig cykelväg!

Stigcykling då? Där kan man ju vara själv i skogen, förutom om man möter någon ilsken gubbe eller gumma som tycker att deras rekreation är så mycket viktigare än min och envist skriker att man är en ligist även fast dom har sin hund springandes löst.

Det är roligt i skogen när man är få tillsammans.
Jag har tisdagskvällarna avsatta för just stigcykling men hur underbar Arons tisdagrajd än är har jag börjat tröttna på att hoja med människor som får punka, drar av kedjan, inte tar hand om sin cykel så att det blir x antal andra stopp mest hela tiden.. Något som tydligen kan ske utanför skogen med.

Och här står Magnus......

Jag menar, när man är 20 pers är ju sannolikheten rätt stor att det kommer hända saker, speciellt på en stigcykel. Efter mina knäckta revben samt avslitna bicepssena är jag inte helt förtjust i att hoja helt själv heller, om olyckan skulle vara framme.

Nä, jag tror att jag sätter mig i källaren och kör mina trainerpass istället. Endast då kan jag kanske uppnå nirvana i cyklingen.

Den bästa cyklingen!!


Kommentarer

Tille sa…
Jag känner igen mig. En hel del.
Det finns så klart botemedel. Om man nu behöver botas. Angående landsväg hjälper det en hel del att börja utanför stan. Det finns löjligt fina vägar i Roslagen tex. Men det är lite jobbiga att komma dit. Angående skogscyklingen vet jag att det finns planer på "hemliga" utbrytningar från tisdagsrajderna. Gissar att du känner till dem också.
mattel sa…
även jag känner igen mig i din beskrivning. även om jag har nära till (södra) roslagens fina vägar så tar jag gärna en sväng på grusvägarna på järvafältet. önskar bara att det var lite större/längre.. :)

storgruppcykling har säkert sin charm men passar inte riktigt mig pga det du räknar upp.

du är välkommen över till norra sidan och rulla lite så du får se andra stigar/grusvägar också.
Nägra hemliga utbrytningar känner jag inte till. Har väl undvikit folk för länge..
Fikasvettot sa…
Dags att se sanningen i vitögat: du har blivit en gubbe på riktigt.

Jag bloggsvamlade nåt om det för ett tag sen, det är ju tomma, fina vägar man vill åt. Om de har asfalt eller grus är inte det väsentliga, men för att hitta lågtrafikerad asfalt får man ge sig iväg en bit.

Men man måste nånstans bortom Tumba/Häggvik och det är inte alltid så kul att ta sig dit.

Skogscykling, ja. Hade jag inte en cykel för sånt en gång i tiden?
Anders sa…
Skaffa ett till barn Johan. Då blir ALL cykling underbart igen. Avhållsamhet är ett välbeprövat munktrick.
Anonym sa…
Ha ha, känner igen mig, ensam jaga skiten ur sig själv på en öde grusväg eller stig is da shit.

//Bruce

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!