Fortsätt till huvudinnehåll

Mälaren Runt 2011

Idag gick Fredrikshofs Mälaren Runt av stapeln. Magnus och jag skulle försöka stretcha våra 22 mil som längsta runda med 11 mil till.
Efter att totalt ha misslyckats med att somna i tid igår så fortsatte jag med det mest hela natten och vaknade helt död 04.00, något Tille tydligen med hade gjort. Att satsa på Rudolph Lewis Award sliter tydligen på nerverna.

06.00 sharp stack vi iväg i en masterklunga som höll i sig ända till Botkyrka kyrka där grupperna delade upp sig i lite olika ambitionsnivåer. Vi valde snabbgruppen tillsammans med bland annat Viktor, Andreas och Johnny.


Vädret var hyfsat perfekt för lite långcykling, molnigt och runt 20° satt som en smäck. Det gjorde dock inte motvinden men i klungan märker man inte av den lika mycket insåg jag. Tänk vad man lär sig saker på 33 mil?

Vid Strängnäs skulle Magnus upp och dra lite men stack ut i sidan fortare än fort. Jag trodde att han hade fått punka sin vana trogen men han hade bara tappat kassetten. Då Magnus bänkar 400kg och är starkare än två uroxar och antagligen har dragit fast kassetten med typ 500nm kommer jag nog inte make the leap utan fortsätter nog med Shimano ett tag till. Som tur var så finns ju mytis i Strängnäs och han fixade Magnus lilla utmaning på en 20 minuter så han kunde haka på nästa klunga som kom förbi. Grymt mytis!!!

Efter en lasagne på Torshälla GK rullade vi vidare mot Köping där den enda stämplingen för dagen fanns. Stämplingen bestod av att tobaksgubben signerade allas gula manifest, eller vad det kallas för i randonörkretsar.

Efter att ha tappat bort halva gänget (trodde vi, men dom stack vidare) i Västerås och hojat därifrån kissnödig började jag få krampkänningar i benen, något som kulminerade i backen innan Bålsta så jag släpade mig till Shellmacken i ensamt majestät där ett pain au chocolat och en espresso fixade krampen. Nu hade solen börjat visa sig och alla började känna att vi närmade oss Barkarby igen. I backen efter Kungsängen kände jag lite på benen och tokbröt mig upp, något som gjorde att det läckra pain au chocolat brödet nästan kom upp igen. Johnny tog backen med mig strax efter. Hellasgorillorna dominerar tydligen även norr om stan.


Jag har ju hört att Barkarbyskylten är den viktigaste saken att ta under hela loppet så när den uppenbarade sig direkt efter rondellen i Jakobsberg såg jag att Johnny strategiskt låg en tio meter före klungan, men Johan Cavendish antog utmaningen och knep skylten, om än med en väldigt liten marginal. Jag är i alla fall säker på att jag tog den och då jag gjorde den snyggaste målgesten måste jag ju ha tagit den.

Efter att ha suttit i sadeln 10 timmar och 20 minuter lämnade jag in manifestet och fick mitt tygmärke. Tråkigt nöjd jag kände mig då... Vad gör man med ett sånt märke förresten? Syr upp på sin satinjacka från 1987?

Hur gick det för Tille och Bjorre då? Jomenvisst lyckades dom knipa medaljen.. Grymt kört av ett par ölpimplande gubbar.

Kommentarer

STIZZE sa…
Starkt kört, helt ok tid också!
Anonym sa…
Grumt bra kört Johan! Hade hängt på om inte jag varit i Åre.
Tille sa…
Bra kört. Vi tänkte att ni skulle komma ikapp oss förr eller senare i motvinden.
Vad blir nästa distansmål?
Thomas sa…
Grattis som fan Johan, har du sytt fast märket på jackan nu ? :-) T
Nypan sa…
Grattis som fasen och starkt kört Johan.
Fredde sa…
Gött mos Johan! Tygmärket syr man direkt på kroppen! :)

Sverigetempot nästa år? ja?
magnus sa…
Gött mosat!

Att du orkade lyfta den cyklen efter 33 mil!! ;)

/M
Tille, jag ska bli superrandonör nästa år, sanna mina ord!!

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!