Fortsätt till huvudinnehåll

Hempendling i vårvinden

Som vanligt kände jag mig i trött i benen efter att ha pendlat de oerhört långa 13km till jobbet i morse. Började fundera lite och tyckte väl att jag borde ha lite bättre ork efter 140 mil i år.
Kom fram till att jag antingen är för svag, för gammal eller för ful för att lyckas med min cykling men bestämde mig för att testa lite så jag tog några ATK timmar, drog i mig en Bonkbreaker från Sibylla och satte av mot Ekerö.


Redan vid den där bron efter Brommaplan insåg jag att den där maskinen som gjorde det där jättemolnet faktiskt hade varit ute på ön och sopat. Inte ett korn så långt ögat kunde nu fram till Ekerö C.


Däremot så höll jag på att fara av cykelbanan i någon av de alla kastvindar som förföljde mig. På bron höll jag på att fara i backen på allvar när vinden helt plötsligt slutade och jag hade en vinkel på cykeln som säkert motsvarade något liknande det Valentino Rossi har i svängarna.


Efter en liten båttur kom jag till Botkyrka. Där hade man inte prioriterat sopningen men kommunen hade i alla fall gjort sitt med vinden. På cykelbanan utmed Glömstavägen höll jag 42km/h i gruset och  vinden kändes som en hand som bara ville ge mig det där extra..


Den känslan försvann rätt fort när Ekerövinden äntligen hade jagat ikapp mig. Passerade Magelungen där isen låg kvar och som säkert håller för en anka eller två.


Vid Sköndal slapp jag äntligen cykelbanan och jag njutningen av att kunna rulla torr asfalt varierades med diverse svordomar om vindh*lvetet.

Hela Ältavägen bjöd på en riktigt vidrig motvind. Mötte en kille i ett par vita Jawbones som såg lycklig ut. Antagligen hade han medvind eller så var han glad att han, till skillnad från mig inte hade glömt sina Jawbones och slapp plocka grus ur ögonen. Jag längtade tillbaks till Glömstavägen.


Väl hemma bröt jag min egen deal om fika på icke-lördagar. Dagens klipp bestod av en latte och en bit kärleksmums för 49:-

Struntar i trainern ikväll.

Kommentarer

STIZZE sa…
Härligt! Har du börjat hetsa med 23mm än då? :)
Nope men 28mm's Conti 4-season och det är ju grymt bra!!

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...