Fortsätt till huvudinnehåll

Mölnbo - Södertälje, en bra avslutning på semestern

En sommar utan en tur på Sörmlandsleden från Mölnbo och norrut är liksom ingen riktig cykelsommar och efter att Bo, Erik och Adrian la upp en mullig ride report på happy så var det återigen dags att utforska denna pärla.
Förväntantsfullt framhjul
Eftersom Bjarne och jag har idag hade vår sista semesterdag för sommaren tvekade jag inte en sekund när han frågade om vi inte skulle ta oss ner söderöver för att cykla lite stig.
Mölnbo Station
Vi möttes upp på Stuvsta pendelstation och åkte pendeln långt från civilisationen. Väl vid Mölnbo tog det bara några minuter innan skylten med Etapp 12:1 visade sig och vi kunde äntligen få användning för våra överbyggda, heldämpade monster från Taiwan.
Välkomna storstadsbor

6,7" i baken är ganska trevligt när man börjar bli gammal

Hur bra är inte det här?
Eftersom våra minnen tydligen inte är alltför bra så insåg vi snart att det var mer rötter än vi kom ihåg och ganska snart så flög Bjarne över styret i en nerförslöpa, något som snabbt kurerades med lite sårtvätt och plåster (note to self: besök ett apotek inom kort).Efter en okänt antal minuter kom vi fram till korsningen vid Etapp 12 och följde skylten mot Järna.
Vägval och dåligt utnyttjad slaglängd

Det går att cykla fel om man inte ser upp
Turen fortsatte med härlig blandning av singletrack, myspyshällar, många gruvor och en del bärande av hojar. Vid en liten tjärn svalkade vi skallarna och mättade det mest akuta sockerbehovet.
Paradiset på jorden
När vi väl började närma oss Järna för lite krubb började Bjarne få lite krampkänningar och bonken började närma sig. Fram tills nu hade vi svettats som jag vet inte vad men mina ben var hyfsat fräscha. Luftfuktigheten gjorde nog sitt till så efter macka och fika hittade vi en mullig grusväg som vi tog till gamla vägen och som sen tog oss in till Södertälje.
Lax och Philadelphia mellan nyttiga bröd, fantan inte lika nyttig

Långloppsträning deluxe

Kommentarer

Fikasvettot sa…
Gungeligunghoj och inget mackfika. Här händer det grejer! :)
Gruvhålen är spännande, gäller att hålla balansen.
Anonym sa…
Übermulligt!
Unknown sa…
Härligt tur. Bra fika på Lilla Maräng. Svettrekord denna sommar och mycket jobbigare än vad jag minns från sist.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!