Fortsätt till huvudinnehåll

Cykelpremiär 2010

Efter att ha fettat på mig de senaste veckorna även fast jag har rört på mig var det så dags att inleda 2010 på hojen och vad kunde passa bättre än att rasta kuben runt söder?

Mötte upp Magnus (kul att han har flyttat upp) vid Hammarbybacken och körde sen gångvägen utmed Sicklasjön till Ältavägen där vi tog ett beslut att köra cykelbanor istället för att trängas med bilarna på de redan decimerade vägbanorna. Ett beslut vi i slutet på Älta fullkomligen sket i efter att ha snittat ca 12km/h den första milen (liten överdrift men ni fattar vad jag menar).

Efter Älta
Kockor på ca ½ kubik är lite för mycket även för mig så vi valde att istället trängas med bilarna där cykelbanorna var helruttna och sen köra cykelbanor där dom var ok, ett beslut som visade sig funka bra då hastigheten inte är det viktigaste utan tiden och arbetsmomentet och moment är det i snö, åtminstone för två fetton som är vana att köra stig.

Vinterväg
Efter Älta blev det således väg ända fram till Modevillan där vi stångades med lite halvstora kockor. Att köra Gudöbroleden finns liksom inte i min bok.

Norrbyvägen, en mysig liten väg med minimalt med trafik
Via Norrby och fram till Vegabaren där flera Stockholmare fortsatte med helgernas frosseri. Det såg varmt och smaskigt ut därinne men insikten att vi både kommer väga 59kg i sommar gjorde att vi istället svängde norrut.

Passerade mammas grav, hejhej!!

Det var kallt ute men ganska najs om kinderna
Vid Trångsund såg Magnus lite halvtrött ut (jag var såklart pigg som en mört) så vi stannade på det lokala konditoriet där föreståndarinnan och de gäster som mulade in napoleonbakelser såg mäkta imponerade ut. Magnus tog ett wienerbröd och jag en biskvi med tillräckligt med smörkräm för att jag skulle klara mig resten av turen (och antagligen en runda runt Mälaren med).

Resten av turen via Sköndal/Pungpinan/Kärrtorp/Björkhagen/Hammarbyhöjden flöt på bra. Sista nerförslöpet bredvis Hammarbybacken satt bra och sen var jag hemma.

41km stannade min GPS på och snittet låg på 17km/h, som sagt så går det inte fort på vissa delar av cykelbanorna men det var kul och det är ju det som spelar någon roll.

Men mina fötter är ju ett sorgekapitel. Yllestrumpor, vinterskor, neoprenöverdrag och elsulor och jag fryser ändå som en galning.

Kommentarer

Såg riktigt trevligt ut, ni ser ju ut som fullblodsproffs. Åtminstone utrustningsmässigt sett... ; )
Anonym sa…
Amputera fötterna Johan, det finns fina proteser nuförtiden!
Du såg annars jävligt snabb ut i facemasken, imponerande att Ni ens tar er ut i kylan, mer än vad jag förmår. Tränar endast inomhus, fast till helgen blir det skidor, i Oslo :)
//Axel
Mysigt! Det gäller att hitta vägar med så lite trafik som möjligt. Jag tror att cykelvägen ut mot Ekeröarna är bra plogade. Ska nog ta en titt där imorgon.
/J
Bra där! Här är det fortsatt alldeles för kallt för utomhusaktiviteter (-21°C i morse)...

Har du kanske klätt fötterna för tight så du inte får cirkulation i dem?

En fördel med att "cykla" i skogen så här års är att de långa promenaderna sätter fart på blodet...

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!