Fortsätt till huvudinnehåll

Ny softail på gång

Tänkte först inte blogga något om det här men efter att ha läst Patriks lilla inlägg om hans finfina ram, plus det faktum att jag inte har något att göra för tillfället gör att jag lika gärna kan skriva av mig lite.

Sista tiden har jag mest blajskrivit lite här men med en ny ram på golvet blir ju framtidsutsikterna roligare. Att konsumera är något alla bör göra för att ta Sverige ur lågkonjukturen och jag hjälper till så gott jag kan.

Sanningen är den att min Giant Trance var tristare än Singularen, lite för svampig i Hellas men ändå för lite slag för att åka till Gesunda. Och ska jag ha en cykel som är svampig ska den åtminstone kunna funka bra nerför något berg. Detta resulterade i att den stod i källaren och samlade damm och där gjorde den ju ingen nytta.

Med tanke på tidigare erfarenheter med ramar och gafflar visste jag att dessa två komponenter skulle införskaffas lokalt i Sthlm och efter att kollat runt lite på olika märken och modeller blev det även denna gång en Giant ram och Maguragaffel.

Varför en Reign X då?? Jag visste att jag ville ha rejält med slag men ändå en hyfsat trampeffektiv ram och med Maestrolänkaget som uppenbarligen funkar bra på en ram med 170mm slag kändes det som den rätta kombon. Och då Giant hade sänkt vikten på Reign X ramen med 675 gram på 2010 års modeller fanns det bara en väg att gå.

När det gäller gaffeln velade jag länge mellan Rock Shox Lyrik Solo Air och Magura Wotan och visst känns tysk ingenjörskonst mest stabil?? Sen var den billigare med vilket inte var helt ointressant. Den har bara fått oerhört positiva recensioner på MTBR så jag tror att det valet blev helrätt.

Nu ska bara resten införskaffas, räknar med att den blir klar någon gång i vår. Bråttom har jag iaf inte denna gång. I vinter ska Singularen få gå med stel gaffel.

Nu skall jag sippa vidare på min Cola Zero, som för övrigt kommer på plats #1 före Cola Light. Det finns ingen godare cola. Jag har letat, tro mig, men jag faller alltid tillbaka på Cola Zero. Skål!!

Kommentarer

Rikard sa…
Det var det knäppaste jag hört på länge. Zero?

Ramen ser mullig ut, de där cyklar väl i praktiken ner sig själva från vilket berg som helst.
Sweet! Giant har verkligen fina ramar i grövre kategorierna 2010. Jag tror du kommer bli supernöjd med den där! Ja, tills du blr sugen på nåt annat förstås... ;-)
Det blir intressant att höra vad du tycker om Wotan. Lyrik ser man ju i varje hörn men Wotan har jag sett typ 2 av.
Men du, Cola Zerovs Cola Light. Ddet är lite som munherpes vs könsherpes, man vill inte ha nåt av det ;-)
Unknown sa…
Najs! Blir nog kalas det där! Ett Hellaslokomotiv som inte kommer skämmas för sig i dalabackarna! :)

(Ordverifiering: meney)
Alla verkar vara påväg tillbaka till skogen t.o.m. servade min mtb igår, så den är redo för skogarna igen. Det blir nog ett bra bygge.
Om man nu tvunget ska dricka artificiella sötningsmedel får man välja mellan cancer (aspartam) eller miljöförstöring (sackarin). Drick vanlig Cola, det är dessutom mycket godare än endera light-varianten (men jag håller med att Zero är godare än Light).

Mycket nöje med nya bygget!
Anonym sa…
Härlig ram Johan, har du redan köpt gaffel?

/STEFAN
Nypan sa…
Fin ram, och alltid kul med nya byggprojekt. MEn det där med Cola zero? Är inte vanligt vatten med en citronskiva ett bättre alternativ, ( eller åtminstone en Duvel? )

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!