Fortsätt till huvudinnehåll

Sett i dagens lokala City


Satt och bläddrade lite i Stockholm City till frukosten och slog upp sidan 10. Där uppenbarade sig ett reportage om cyklar (City verkar ha en hel följetong om cykling i Sthlm, bra där).

Journalisten intervjuade någon Lennart Augustsson på Cykloteket som förklarade lite skillnader mellan racers, hybrider osv. Sen kom det... Att det skulle komma borde jag ju ha förstått men att detta ämne diskuteras gång på gång utan att någon har någon koll känns ju helt absurt.

"Ett gäng entusiaster kör med fixed bike, vilket innebär att det inte finns frigång eller broms. Man får styra farten helt med pedalerna. Olagligt och helt livsfarligt om man inte behärskar tekniken."

Och det säger Lennart, Lennart som har jobbat med cyklar i 17 år och som uppenbarligen inte har fattat att cyklar utan frihjul inte nödvändigtvis inte körs utan bromsar. Själv skulle jag aldrig köra utan en extern broms men jag vill ändå ha "trampa trampakänslan" som man bara kan få av en cykel utan frihjul.

Till höger ser jag sen en radda med cyklar. En racer, dirt, el, hybrid och en Specialized Langster i singlespeed utförande med bromsar. Texten under säger sitt tydliga språk " Går att köra fixed med fast klinga och ingen broms". Betyder det att man måste ta bort bromsen om man vänder på hjulet och kör utan frihjul?

Det finns ju en risk att Lennart inte alls har sagt detta utan att journalisten själv har knåpat ihop lite text men det lär man ju aldrig få veta.

Jag ser mig inte som någon underground fixiehipster med festliga kepsar, skägg och psykadeliska t-shirts men det är ju trist när tidningarna hjälper till att spä på de felaktiga påstående som vissa poliser redan har uttalat sig om i media.

Jag blir så matt...

Kommentarer

Du kan ju maila honom och fråga om han verkligen sa så. Så får du veta. :)
Har faktiskt mailat journalisten :o)
Anonym sa…
Bra att du gjorde det!

Vad gäller City, så är jag inte förvånad. De påstod för nåt år sen på fullt allvar att insulin var något som fanns i bröd, pasta, godis osv, och som höjde blodsockret. De har noll koll verkligen! Men vad kan man begära av något som är gratis?

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!