Fortsätt till huvudinnehåll

Statusrapport februari 2009

Här har det inte blivit skrivit något på länge men när inget händer gällande cyklingen finns det ju inget att skriva om heller..

I morse märktes det att jag har fuskat med pendlingen i några veckor. Atle har varit sjuk till och från så jag har jobbat hemma mycket och när jag väl har jobbat har det varit många kundbesök som kräva något annat färdmedel än cykel och även tisdagsturerna har fått vika på sig, förra veckan var jag i Oslo och i tisdags firade vi Patriks 40-årsdag på Lilla Barkarby.

Känslan av att man ligger på gränsen till kramp i ljumskarna är inte skön men den enda medicinen är ju att cykla mer, det vet jag om så det var ändå med en viss njutning jag körde de vanliga 15 kilometrarna med en konstant smärta i morse till jobbet och jag blev mäkta förvånad när jag såg att jag hade kapat tiden med ca åtta minuter mot normalt.

I helgen blir det till att hoja lite skog, blir väl till att cykla på Trancen för annars känns det inte som att den har något värde i sig. Helst skulle jag sälja iväg den men andrahandsvärdet är väl inte det bästa och nu med helt nya lager i båda hjulen, två nya vevlager liggandes på hyllan och en gaffel som har rullat tre turer så känns det som total kapitalförstöring. Vem vet, jag kanske tycker att heldämpat är roligare (eller lika roligt) än helstelt någon gång i framtiden och då är det ju bra att ha en så jag slipper slänga ut 20.000:- på något jag krängde av för 8.000:- tre månader tidigare.

Nu känns det även som att våren snart är på ingång och det börjar suga i racertarmen. Bygget med racern går (som vanligt) fortare än planerat och ursprungstanken att kränga av den när den var klar börjar försvinna mer och mer. Med tanke på vad den kommer att kosta känns det väldigt bra att ha något att susa omkring på i sommar med mina racervänner. Bara hjul, sadelstolpe, styre, pedaler och vajrar kvar på den nu. Hoppas kunna hänga med KBCK till Mallis nästa år.

Har länge tänkt att börja styrketräna lite, mest för att hålla mig på en fräsch nivå men då jag tycker det är så satans trist har jag dragit ut på det i det längsta men ikväll har jag beslutat mig för att svänga förbi gymmet på vägen hem då jag känner att jag måste börja träna högerarmen och speciellt axeln efter vurpan i september. Jag är friskförklarad från SöS och kan således börja belasta musklerna utan att behöva oroa mig för att något ska pajja.

Over and out.....

Kommentarer

Det tror jag. Mitt problem är att jag inte betalat något för mitt kort heller då företaget täcker upp hela kostnaden så "det gör inget" ekonomiskt om jag skiter i att träna eller inte.
Menar du på fullt allvar att jag fyllt 40? Det minns jag inte...
Styrketräning är bara roligt om man har ett schema att gå efter. Varje pass försöker man antingen göra fler reps eller öka vikten, utan att utförandet blir lidande alltså.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...