Fortsätt till huvudinnehåll

Lattefarsa med moppe

Jag har ägt och kört bil sen den 4:e september 1989.

Min första var en Opel Rekord från 1977 som jag köpte för 500:- och sålde ett halvår senare för 2000:- till några som ville ha en bil som skulle leva hela vägen till Göteborg. Dom hörde aldrig av sig så jag antar att dom kom fram.
Min andra var en Opel Kadett från 1987 som jag hade ända till 1997 då den ersattes av min första leasingbil, en Opel Vectra från 1997.
Sen har det varit Volvo V70 med turbo, Audi A4 med turbo, Saab 9-5 Aero som gick som satan och nu en Volvo V70 så långt från turbo man kan komma.

Bil kommer jag nog alltid ha men jag har tänkt ganska länge på vad jag ska använda de dagar jag av olika anledningar inte kan ta cykeln. Fram tills nu har bilen varit det naturliga valet då jag gillar att kunna åka när jag vill och inte behöva vänta på tåg, bussar eller vad det nu kan vara jag behöver vänta på. Plus att jag gillar att kunna åka från punkt A till punkt B utan att behöva byta transport och vänta på bytet.

När brorsans frugas dotter skulle kränga av sin Baotian Classic för 2500:- på grund av ett nytt inköp av en "häftigare" moppe slog jag till. Visserligen kommer jag få lägga ut knappa 1000:- på att få den i perfekt skick men då bensinräkningarna per år kommer ligga på knappa 2000:- för jobbresorna (räknar med att cykla 2½ dagar i snitt per vecka) i jämförelse med de 80:- per dag som bilen kostar endast i bensin känns det som ett bra val, både ekonomiskt och miljömässigt. Visst, det är inte lika miljövänligt som att åka kommunalt men då det ändå inte är ett alternativ för mig känns det här som ett bra val.

Atle gillar den men inte lika mycket som brorsans och hans frus moppar såklart.

Kommentarer

Anonym sa…
Inte lika miljövänligt som att cykla menar du? Men som du säger, bättre att köra moppe de dagarna du inte kan cykla, än att du tar bilen. Det är de små små stegen, som gör en bättre miljö. Tänk om alla tänkte så.
Anonym sa…
Du kan ju knappast räkna den som underhållsfri det kan jag lova dig mohahaha =)
Anonym sa…
Hoppas det går bättre för dig än för mig...

Har provat det där med moppe två gånger, först en EU moppe.
Slutade med en Honda Transalp.

Senast så började jag om en 125:a Scooter, slutade med en BMW 650...

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!