Fortsätt till huvudinnehåll

En vårtur som inte gick av för hackor

Idag beslöt Atle och jag oss för att vi skulle cykla ut till Farmor och Farfar i Tullinge. Vi brukar ta en sväng dit på måndagarna men nu när vi har införskaffat en Hamax Siesta och vädret var som det var idag fanns det inga ursäkter för att inte ta cykeln.
Jag har inte lyckats hitta någon bättre väg en den jag tar. Det finns säkert kortare varianter men då jag vill undvika bilar har jag hittat en väg som går till 99% på cykelbanor till Tullinge.

Först upp till Gullmarsplan där jag märkte att det höll på att byggas och i ett senare skede insåg jag på samma plats att cyklister nog är de mest idiotiska varelser på denna jord. Men mer om det senare.

Redan när jag kom till Arlabacken märkte jag att det var bra motvind på vägen till Tullinge. Bra tänkte jag då jag behöver lite träning och vill ha lite bonus på vägen hem.

Efter en halvtimma hade vi kommit till våra gamla hoods, nämligen Hagsätra där Mirja och jag bodde i några år innan vi flyttade till Hammarby.Vidare i naturen tre meter från Huddingevägen där Atle fick tokspelet av alla stora lastbilar. Stora lastbilar är det bästa för tillfället. Här var luften extra frisk :o)När vi kom fram till Huddinge Tingshus var motvinden så kraftig att jag fick trampa ner för backen. Ni som har cyklat där vet vilken backe jag pratar om.

Där vägen fortsätter mot Länna vek vi av söderut. Inte långt kvar nu. Atle satt och pratade med sig själv och pekade på de flesta saker.Efter ett tag såg vi de karakterisktiska husen i Flempan. Den som ändå fick bo där...Varje gång jag cyklar förbi det här huset önskar jag innerligen att det inte skulle behövas.Bokvägen närmar sig med stormsteg och på minuten en timma efter avgång svängde vi in framför tomten.Ekipaget dagen till ära.Sen blev det till att springa på tomten med bollen, sova middag, äta lunch och sen var det dags att vidare åka... Andreas ringde och hade lite tråkigt och var utsparkad hemifrån så vi bestämde att vi skulle ta en annan väg hem så Atle och Elias fick lattja lite med.

Den valda vägen blev således Glömstavägen.Gamla StockholmsvägenBrandgatan till Kungens Kurva.. MILF!!!Och vilka var det som kom där? Andreas och födelsedagsbarnet Elias Alexander "namnjag harglömt" Olov.Vi slog följe och efter att ha kommit överrens om att jag ska höja monteringssatsen för barnstolen tog vi innervägen bredvid E4 hem till familjen Borgefors/Dahlberg .Där det lattjades lite.Eftersom kalaset närmade sig och min mage började kurra drog vi vidare mot de finare kvarteren och efter detta glömde jag bort att ta fler bilder men vi cyklade via Årstaberg/Årsta
Tillbaka till Gullmarsplan och tillbaks till tunneln. Jag har en cykel framför mig och det är en cykel i tunneln. Vad gör killen framför mig? Jo han stannar vilket är helt självklart då det är så smalt att endast en cykel kan komma fram.
När det väl blir tomt åker vi in och vad händer då? Jo dom som kommer från andra hållet verkar uppleva gången som mycket bredare än den är så det blir ju totalstopp och har man en cykelstol bak med en 13 kg unge kan man inte bara meka sig förbi. Den sista pressar sig in när vi har ca två meter kvar, jättesmart gjort och han såg dessutom ut att vara en som pendlar året runt och till sådana hade jag fram tills nu större förtroende för. Åsnor!! Det här har aldrig hänt mig i bilen men på det första stället jag kommer på cykel så får man det verifierat att folk på cykel är dumma i huvudet. I alla fall tillräckligt många (alla vi mötte i tunneln).

Den sista biten hem gick i alla fall bra och när vi väl kom hem fick Atle köra fixie till Konsum.

En helt grym dag blev det idag med ca 50km i benen med 20kg extra packning. Det känns i benen nu kan jag lova. Det är ju så här cyklingen skall vara, förutom åsnorna i Gullmarsplan då.

Kommentarer

Rolf är tredjenamnet... : )

Men jag måste nog ut och cykla i Gullmarsplan för att förstå din beskrivning tror jag. Innebär detta att du aldrig mer kommer att cykla väster om Nynäsvägen igen?
Typ...
Dom håller på att renovera något så tunneln är numera 1 meter bred istället för sju meter och där skulle åsnorna in när vi var två meter från att åka ut.
Och så säger dom att bilister är galna..
Anonym sa…
Vilken runda du och Atle tog, lät hur trevligt som hellst (förutom trångpassagen i Gullmars då...). Jag ska också lyxcykla med barnsadel så småningom :-) T

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...