Fortsätt till huvudinnehåll

Dags för hummerhänder?

Cyklade (som vanligt) till jobbet i morse och som vanligt låg vinden på från Saltsjön när jag passerade Stadsgårdskajen.
Det är festligt hur vinden alltid upplevs att ligga mot mig oavsett om jag cyklar till eller från jobbet. En inte lika festlig känsla är bristen på känsel i mina fingrar när hösten kommer.
Jag har ända sen barnsben haft dålig blodcirkulation i både händer och fötter. Fötterna fixar jag med neoprenöverdrag och värmesulor men händerna har varit ett aber ända sen jag började cykla. Jag har varje morgon efter en längre tur på vintern varit tvungen att bada händerna i riktigt varmt vatten för att ens kunna röra fingrarna, lite läskigt faktiskt.
Jag har testat lite olika handskar men antingen är dom för tunna eller för klumpiga. Nu har jag dock sett flera modeller med hummerdesign, det vill säga att pek/långfinger i en del, ring/lillfinger i en del. Dom ser smidigare ut än de tumvantar jag tidigare har använt och varmare än de fingervantar jag har testat. Återstår att se de 450:- (ca) är väl investerade eller inte.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag håller med Johan, på Stadsgården blåserdet alltid motvind oasett vilket håll man kör !
Har kört med Hestra lobster i flera år, faktiskt dom enda handskar som har lyckats hålla min händer varma under 6-timmars distanspass i mitten av Januari månad... :-) T
Nypan sa…
Lobsters är ganska bra. Men mina Shimano blåser det igenom. Dom funkar nog som bäst när det är lite kallare och torrare. Men en nackdel med lobsters, är att dom funkar sämre än fingerhandskar till bockstyre. ( tycker jag )
En bonus är ju att "Humrar" är ett gammalt "slang" ord för händer. Fan vad jag fryser om humrarna
Tomas sa…
Jag har sett tips om vindskydd för händerna, ska visst funka jättebra. antingen fulmek med petplaskor man skär upp och trär på styret.. eller ja, hur man nu kan göra det.

I vinter blir min första vinter cyklependlandes på riktigt, det här blir spännande!
Vinterpendling är grymt, 1% av alla de cyklar man normalt stångas med finns kvar, resten försvinner. Men jag tar gärna vägen via Kungsholmsstrand (den enda av mina alternativ där jag "bara" är ute i trafiken på just den sträckan) för att slippa halka omkring bland bilarna. Man är ju osynlig på en cykel, oavsett antalet reflexer och lampor.
Markus F sa…
Jag upplevde en jätteskillnad i händerna när jag körde första vintern med mustaschstyre. Det tog ett tag innan jag fattade att det berodde på att vinden träffade handen från sidan istället för framifrån. Kan ju vara något.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...