Fortsätt till huvudinnehåll

LCF goes fixed

Åtminstone den ena halvan. Andreas ska inte ha någon fixie (vad jag vet) än så länge. Fixie och fixie förresten, jag fuskade lite och köpte mig ett On-One flip/flopnav så jag kan köra singlespeed om jag märker att jag inte är tuff nog för att hantera en cykel utan frihjul.
Valet av komponenter baserade jag på lite input från olika människor, pris samt lite väl valda komponenter av Phil på Dr Spoke. Till min glada förvåning hade Phil alla saker inne som krävdes för att färdigställa hjulet.
Flera snälla människor har erbjudit sig att hjälpa till att bygga hjulet och ikväll kommer Viktor att hjälpa mig att få ihop allt. Vi bor ca 500 meter från varandra så det känns lite enklare än att åka till Solna för att få hjälp av Rikard (som även är på Gotland nu).
När hjulet väl är byggt så funderar jag på att ta bort mina gamla pedaler och ersätta dom med ett par Shimano 520 eller någon annan billig variant på clipless. Jag har fått för mig att det är svårare att få in fötterna i ett par pedalkorgar (eller vad det nu kallas) samtidigt som man inte kan frihjula.
Frambromsen behåller jag, åtminstone tills vidare av två anledningar. Den första är att jag inte kan hantera en cykel utan frihjul och den andra är att det är en säkerhetsfeature som kan vara bra att ha i stan om någon unge får för sig att hoppa ut framför cykeln.

Den sista utmaningen är att navet är 120mm och ramen högst troligen är bredare. Gamla ramar (upp till sexdelade grupper) brukar tydligen vara 125mm och nya räserramar 130mm. Nu är det en stålram jag har så jag kan nog dra ihop muttrarna så ramen trycks in lite men ett par brickor att ha mellan navet och ramen kan nog vara bra att ha. Jag har även funderat på att ta isär navet med hjälp av ett par konnycklar och lägga brickorna på insidan så man slipper ha dessa lösa. Frågan är vad som är rekommenderat? Det enklaste är ju att ha lösa brickor mellan ram och nav men det kanske finns någon anledning till varför man inte ska/bör ha det så.

Kommentarer

Rikard sa…
gissningsvis har du 126mm OLD, men det är inte säkert att den är tillverkad med den precisionen. =)

Den yttre låsmuttern på varje sida är "räfflad" för att greppa i ramen bättre. Om du inte har brickor som också är räfflade så är det bättre att inte ha brickorna mot ramen. Det är väldigt jobbigt att ha ett nav som glider snett i dropouten hela tiden. Det finns dock låsbrickor som har en väldigt aggresiv och genomtänkt räffling som du skulle kunna ha på ytan. (typ www.nord-lock.com, men den sajten var nere just nu. gör en bildsök på nord lock)

Vilket du väljer är nog hugget som stucket, men du borde nog ändå justera om lagerspänningen och fylla på med fett i navet. Nya nav är i princip alltid för hårt spända med för lite fett så konnycklarna kan du ta fram ändå.

PS, vad väger navet?
ok, tre mm på varje sida kan man nog ta, om man inte hittar någon butik i Sthlm som saluför dessa fiffiga brickor.
Får ta med hjulet och fettsprutan till Andreas sen då han har konnycklar, eller så tar jag med mig hjulet när jag kommer och kollar på när ni ska bygga hjul!

Navet väger 236gr, muttrarna 31gr och låsringen 13gr.
Anonym sa…
Halva LCF? Så jag är liksom en gultröjad Rasmussen kickad av mitt team? Dumma du!
Rikard sa…
236g är inte så farligt alls. Synd att det inte finns med 24 hål.
Funderar dock på att köpa ett framnav med så pass få hål som möjligt, även fast det kanske blir ett annat märke. Max 28 hål vill jag ha, men helst skulle man ju vilja ha ett radialekrat alternativ med hög fläns (eller vad det heter på svenska).
Rikard sa…
Jag kommer köra med ett 16ekrat framhjul f.o.m nästa vecka när nya cykeln kommer. färre än 16 ekrar tror jag kan bli knepigt. Om man inte skaffar ett trispokehjul förståss.

Däremot har jag som ambition att bygga ett 20 eller 24ekrat bakhjul till nya hojen, men det är ont om lämpliga navkandidater. fler ekrar än så är onödigt om man har en hög fälg och symmetrisk ekring.
Nypan sa…
Fixed verkar alldeles för ballt för mig iallafall. Men lite sugen är jag, eftersom jag har en fin gammal Gianni Motta räser, som bara står i källaren just nu. Den byggde jag om till SS för nåt år sen och har cyklat 300 meter på den :-o
Vad är det för ram du ska använda?
/N
För mig är ett radialekrat framhjul på 28 ekrar ok, men det verkar inte som att det finns någon med hög fläns. Kanske får bli ett DA-nav fram.

Nypan, du är ju åtminstone ballare än jag. Jag vill mest ha en fixie för att testa hur det är, därav flip/flopnavet så jag kan ha frihjul om jag bara vänder på hjulet. Jag kommer att bygga den på min Miyata 110 från -86 som nu går som singlespeed, och faktiskt är den cykel jag har cyklat mest på i år, överlägset. Om jag gillar det rejält kanske jag köper en riktig trackram nästa år. Mest för att få en lite mindre ram, men det återstår att se.
Sisådär, då var "andra hälften" av LCF åter i stan med tillgång till dator.

Hur har hjulbygget gått? Demonstrerar du på torsdag?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Andreas, kolla in förstasidan!
Anonym sa…
Ja, troligen sa det ar

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!