Fortsätt till huvudinnehåll

Nya fixieskor


Även fast jag är ett stort fan av korgar med pedalerna tog jag idag beslutet att skaffa mig ett par "pendlarcykelskor". Den största anledningen till det är att jag har tyckt att jag har fått kämpa lite onödigt mycket med att skidda på fissien plus att jag har börjat få ont i fötterna av jympadojjorna jag har haft när jag har cyklat.
Det sista skulle ju säkert ha kunna lösa sig med ett par Keirinförberedda jympadojor med stenhård sula men nu blev det så här istället.

Jag har nu cyklat ett tag med mina MTB-skor på fissien och skillnaden har varit helt enorm. De hårda sulorna har gjort att mitt fotonda har försvunnit samt att det har blivit löjligt enkelt att skidda då man sitter stumt fast i pedalerna.

Vidare har jag insett att det är skönt att sitta fast mest hela tiden då jag halkar omkring på pedalerna när jag är ute med min fulDew med Atle bakpå så därför vill jag ha ett par schyssta men ändå ganska ofula (för snygga är dom inte) skor och då jag mest har kläder som passar med jympadojor i jämförelse med modeikonen Markus tycker jag att dom är funkis (även fast jag skulle vilja ha ett par retro-Adidas med SPD infästning).

Dom kommer även att vara funkis på det projekt jag har haft i min skalle ett tag (säg för i helsefyr inget till Mirja bara) som går ut på att bygga mig en pendlarhoj i stål (för komforten) och som kan ta lite fetare däck. Fram tills nu har jag varit insnöad på Singular Peregrine.

Singular Peregrine

Men då jag inte blir klok på om den har fästen för vajerhöljen till växlarna, samt att den största ramen har samma effektiva topprörsmått som min Swift (590mm) vilket kanske kan vara lite litet för en touringhoj har jag börjat kolla runt lite och fått upp ögonen på en ram från Kona som heter Exponent.


Kona Exponent
Kona själva kallar den för en ram för "Expedition Touring" och på mtbr verkar folk tro att det är en Explosif i 29" format vilket skulle betyda att även den kan ta feta däck. Å andra sidan finns det andra på mtbr som är av åsikten att den är en slot-dropoutversion av Sutra och då är 38mm det fetaste man får in.
Sen är ju frågan om jag egentligen kommer att köra med Racing Ralph 2.4 på en cykel som skall rulla asfalt och grusvägar. De Racing Ralph som sitter på Peregrinen är desamma jag har på min Swift och det är inga pendlardäck direkt.

Det jag gillar med denna ram är:
  • Den är i stål vilket är ett krav för komforten.
  • Den tar 700cc hjul vilket jag vill ha.
  • Jag kan köpa den lokalt hos en av mina favvohandlare.
  • Jag vet ingen som har den och det är kul.
Det jag inte gillar med den är:
  • Allt ovanstående får jag med en Peregrine.
  • Den har fästen för v-bromsar vilket jag tycker är skitfult.
  • Ramen blir onödigt bred i bak på grund av slot-dropouten som jag inte behöver.
  • Jag vet inte hur feta däck den tar men 38mm borde ju räcka kan man ju tycka.
Alla dessa val hela tiden. Jag har redan en Singular och därför skulle det vara kul med en Kona. Å andra sidan är Peregrinen bland det snyggaste jag har sett som touringhoj. Att den har 590mm som effektivt topprörsmått borde inte vara några problem då jag har 570mm på fissien och den har en 100mm stam.
Jag får nog börja med de andra sakerna som hjul, bromsar, växlar, vevparti osv innan jag bestämmer mig för vad jag ska ha.
Priset kommer säkert bli en avgörande faktor med. Peregrinen har jag för mig kostar £400 inkl gaffel och Exponenten $500 exkl gaffel så dom kanske landar på samma pris till slut vilket antagligen kommer göra allt ännu svårare.

Eller så kanske jag fortsätter med min Dew, vem vet?

Kommentarer

Anonym sa…
Iz diz what yoo lajk?
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=355649
Anonym sa…
Kolla in Salsa Fargo 29'er...

Populära inlägg i den här bloggen

Rotmos med inslag av lera i solig vårskrud

Lördagen bjöd på ett härligt solsken, Erik hade uppmärksammat detta och bjöd in da gorillaz till en tur söderöver som skulle bjuda på både rötter i överflöd, kaffe inkl fika, solsken, lervälling och många glada miner. Posörhojen fick stå hemma, jag körde naturligtvis helstelt. Nästa gång blir det kanske något annat. Vi körde den klassiska Hellas - Handen (Sörmlandsleden 1 - 5 eller något liknande) och förväntningarna var stora på den sju man stora klungan och jag tror inte att någon blev besviken på varesig väder eller underlag, även fast sommarvärmen höll oss på halster. Till skillnad från de inoljade landsvägsrävarna som kör samma typ av hojar så långt ögat kan nå bjuder stigcyklingen på en mer varierad utrustningsflora. Vårt lilla gäng innehöll en blandning av DH (Sunn Radical), AM (Santa Cruz Blur LT), Hellasvolvo (Commencal Meta 5.5), FS-SS (Salsa Dos Niner) samt helstela 29er's (Singular Swift/Kona Unit/Retrotec Boe Edition) och alla passade stigarna lika bra. Fram till Uddby...

Barcelona dag 2

Vaknade trött som ett gammalt fyllo, sket i att springa. Vem har inte länge önskat att få bo så här? Ner till frukosten och intaga dagens näringsriktiga skumgummimacka med kaffe och lite serrano. Idag skulle vi utforska lite av Barcelona och började mdn en bra promenad på en timma och en halv, bra där då jag sket i att kuta. Viktig staty Fasen vad det luktade avlopp på en del ställen, Barcelona är alltså Bajselona. Hur luktar det när värmen kommer? Viktigt hus Efter att ha tagit en kaffe och väntat ut lite regn gick vi upp på La Rambla upp till Placa de Catalunya och passerade diverse peep showställen och utesäljare som sålde allt från kaniner till hönor och kalkoner?!?! Vy över skitig by from Johan Andersson on Vimeo . Eftersom jag bara måste köpa något till Atle gick jag in på El Corte Ingles, vilket är som Åhlens fast 65 ggr större. Smaskens, hela kostcirkeln på en tallrik Hittade inte ett jota såklart så jag gick till Hard Rock istället där jag käkade en Pulled Pig Shoulder Sand...

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.